L 161 Lov om etablering af en færgefart til overførsel af gods mellem Københavns frihavn og Helsingborg.

Af: Minister for offentlige arbejder Arne Melchior (CD)
Samling: 1985-86
Status: Stadfæstet
Lov nr. 199 af 09-04-1986
Efter 1. behandling henvist til udvalget om offentlige arbejder.

Efter 2. behandling henvist til fornyet udvalgsbehandling.

Loven giver ministeren for offentlige arbejder bemyndigelse til

1) at ombygge de eksisterende jernbanefærgelejer i Københavns frihavn med henblik på at skabe mulighed for anløb af større færgetyper,

2) at afholde udgifterne til i nødvendigt omfang at udføre støjbeskyttelse ved afskærmning eller vinduesisolering langs godsbanen Københavns frihavn-Ryparken-Vigerslev på strækningen fra dennes krydsning med S-banesporene ved Vordingborggade til underføringen ved Valby Langgade og

3) at indgå overenskomst med Københavns kommune om anlægs- og driftsmæssige løsninger på de vejtrafikale problemer, der kan være en følge af godsforbindelsens etablering.

Lovforslaget blev fremsat, efter at forhandlinger mellem DSB og Københavns kommune om projektets udformning var trukket i langdrag og der på denne baggrund var opstået tvivl om, hvorvidt projektet (DanLink) kunne gennemføres fra dansk side til den aftalte tid.

Efter et grundigt udvalgsarbejde, der bl.a. omfattede en gennemkørsel af den aktuelle jernbanestrækning Østerport-Vigerslev, indstillede et enigt folketingsudvalg lovforslaget til vedtagelse under en række forudsætninger, der bl.a. omfatter støjbeskyttelse, såfremt beboelsesejendomme udsættes for jernbanestøj, der på døgnbasis overstiger 62 dB (A) eller en maksimalværdi på 85 dB (A).

Ved 3. behandling blev lovforslaget vedtaget med 107 stemmer (S, KF, V, SF, RV, CD, KrF og FD) mod 7 (VS og FP).
Partiernes ordførere
Hans Erenbjerg (S), Kaj Ikast (KF), Svend Erik Hovmand (V), Ole Henriksen (SF), Jens Bilgrav-Nielsen (RV), Bente Juncker (CD), Elisabeth Bruun Olesen (VS), Helge Dohrmann (FP) og Jens Kristian Steffensen (KrF)