Loven har følgende indhold:
„§ 1. Ministeren for offentlige arbejder bemyndiges til at lade anlægge en parallelbane og tilhørende rullebane med en samlet længde af 3.600 m til bane 04-22 i Københavns lufthavn, Kastrup, i en afstand af 600 m nordvest for denne bane.
§ 2. Ministeren for offentlige arbejder bemyndiges endvidere til at lade Englandsvej tunnellægge på en strækning af ca. 500 m under de anlæg, der er nævnt i § 1."
I fremsættelsestalen siges det, at det eksisterende banesystems kapacitet allerede nu er fuldt udnyttet, og at man, med den hastige udvikling i lufttrafikken, må forudse, hvis der ikke snarest foretages en udvidelse af banesystemet, så betydelige vanskeligheder for trafikkens afvikling, at trafikken i løbet af få år vil være nødsaget til at søge andre lufthavne. Det siges endvidere, at det vil blive nødvendigt at fremskynde anlægget af aflastningslufthavnen ved Tune. „Med anlæg af parallelbanen til Kastrups hovedbane må det skønnes, at vi vil kunne klare nettotilvæksten i starter og landinger, indtil trafikken helt eller delvis kan overflyttes til den nye lufthavn." I fremsættelsestalen er udgifterne til banesystemets udbygning anslået til 100 mill. kr. Som bilag til udvalgets betænkning er aftrykt en redegørelse fra ministeren for offentlige arbejder, hvorefter de samlede udgifter bør forhøjes til ca. 110 mill. kr.
Ved 1. behandling fik lovforslaget tilslutning fra alle ordførerne med undtagelse af Sigsgaard (VS), der ikke mente, at man kunne tage stilling til lovforslaget, før det var undersøgt, hvilke muligheder der var for at bevare lufthavnen i Kastrup i stedet for at bygge en storlufthavn på Saltholm eller Sydamager. Uden for ordførernes række talte Skovmand (RV), der ligeledes ønskede undersøgt mulighederne for, at Kastrup kunne blive en kommende storlufthavn.
Udvalget indstillede enstemmigt lovforslaget til vedtagelse uændret.
Ved 3. behandling blev lovforslaget enstemmigt vedtaget med 134 stemmer.