Ved gennemførelsen af nærværende lov rådes der bod på, at Grønland hidtil ikke har haft nogen færdselslov. Loven er i princippet i overensstemmelse med den almindelige færdselslov, men er væsentligt mindre detaljeret.
Ved fremsættelsen af lovforslaget anførte justitsministeren bl. a.:
„De nugældende bestemmelser for Grønland om færdsel indeholdes i de lokale politivedtægter. Disse bestemmelser er gennemgående ganske summariske. De omfatter visse regler om førerbevis og om forbud mod kørsel i spirituspåvirket tilstand samt enkelte egentlige færdselsregler.
På grund af det grønlandske vejnets og trafikkens meget begrænsede omfang var disse regler tidligere tilstrækkelige. Dette er ikke længere tilfældet. I de større grønlandske byer er der sket en udbygning af vejnettet, og der findes nu en ganske omfattende motoriseret trafik. Denne udvikling har gjort det nødvendigt, at der gennemføres en regulering af færdslen efter tilsvarende hovedlinjer som i de øvrige dele af riget. Navnlig har der i de senere år vist sig et behov for regler om motorkøretøjers indretning og udstyr og om deres registrering, mere udførlige egentlige færdselsregler, regler om frakendelse af førerret på grund af kørsel i spirituspåvirket tilstand samt regler om pligt til at tegne ansvarsforsikring.
Det har været overvejet at søge dette behov imødekommet ved at sætte den almindelige færdselslov i kraft på Grønland, eventuelt med visse afvigelser. Denne fremgangsmåde er dog ikke fundet hensigtsmæssig. Den almindelige færdselslov indeholder væsentligt mere detaljerede regler, end der er behov for i Grønland. Dette beror naturligvis navnlig på, at de grønlandske vej- og trafikforhold fortsat er meget forskellige fra forholdene i det øvrige Danmark. Men også andre omstændigheder gør sig gældende. Lad mig blot som eksempel nævne, at der ikke i Grønland er og næppe heller i den allernærmeste fremtid bliver spørgsmål om at gennemføre en bilinspektør- og kørelærerordning svarende til den, der gælder efter færdselsloven.
Når jeg ikke har villet gå ind for at sætte den almindelige færdselslov i kraft på Grønland, skyldes det ikke alene, at der ikke er tilstrækkeligt behov derfor. Det er meget vigtigt, bl. a. af hensyn til de grønlandske myndigheders, navnlig politiets og kredsdommernes arbejde, at færdselslovgivningen for Grønland får en sådan udformning, at den indeholder de regler, der virkelig har praktisk betydning i Grønland, og kun disse regler.
Dette er baggrunden for, at det er foretrukket at udarbejde en særlig færdselslov for Grønland.
Jeg har allerede nævnt, at forslaget ikke i princippet fraviger den almindelige færdselslov. Retningslinjen under forslagets udarbejdelse har været at medtage de bestemmelser i denne lov, som nu eller i den nærmeste fremtid vil kunne få betydning for Grønland.
Den omstændighed, at Grønland er et samfund i så hurtig udvikling, har skabt særlige problemer ved forslagets udarbejdelse.
Det er vanskeligt at forudse de fremtidige trafikale forhold — selv inden for et kort åremål. Denne omstændighed har gjort det nødvendigt i noget videre omfang end i den almindelige færdselslov at optage regler om, at nærmere bestemmelser til lovens gennemførelse kan gives administrativt."
Lovforslaget, der henvistes til samme udvalg som forslag til lov om ændringer i færdselsloven, vedtoges uden ændringer enstemmigt ved 3. behandling.