Efter 1. beh henvist til Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik (UUI).
Efter 2. beh direkte overgang til 3. beh.
Loven indebærer, at en person, der modtager kontanthjælp og er samlevende med en person, der modtager starthjælp, får nedsat sin kontanthjælp, således at de to forsørgelsesydelser sammenlagt svarer til kontanthjælpen, dog mindst det beløb, der ville være modtaget, hvis begge havde modtaget starthjælp.
Ved lov nr. 361 af 6. juni 2002 om ændring af lov om aktiv socialpolitik og integrationsloven blev der bl.a. gennemført nye regler om forsørgelsesydelser til personer, der ikke havde boet i Danmark i sammenlagt 7 af de seneste 8 år - den såkaldte starthjælp.
Regeringen var efterfølgende blevet opmærksom på, at de nye regler på et enkelt punkt ikke levede op til grundlovens § 75, stk. 2, om ret til offentlig forsørgelse. For samlevende, hvor den ene var kontanthjælpmodtager og den anden starthjælpmodtager, havde det offentlige ikke i alle tilfælde garanteret starthjælpmodtageren et tilstrækkeligt forsørgelsesgrundlag. Dette skyldtes, at der ikke er forsørgelsespligt mellem samlevende, som der er mellem ægtefæller, og at en modtager af starthjælp således kunne være henvist til at leve af en reduceret starthjælp.
Lovforslaget vedtaget med 60 stemmer (V, DF og KF); 47 (S, SF, RV, EL og KRF) stemte hverken for eller imod.