Efter 1. beh henvist til Skatteudvalget (SAU).
Efter 2. beh henvist til fornyet beh i Skatteudvalget (SAU).
Loven ændrer registreringsafgiftsloven på følgende punkter:
- Afgiftsgrundlaget for brugte biler, som ikke tidligere har været afgiftsberigtiget her i landet, bliver den generelle pris ved salg til en køber her i landet uden afgifter. Værdien fastsættes af vurderingsmyndigheden.
For at afgiften af et brugt køretøj så vidt muligt kommer til at svare til restafgiften på et køretøj, der er afgiftsberigtiget som nyt, indføres 7 aldersbestemte afgiftsskalaer for brugte køretøjer. Efter disse afgiftsskalaer nedsættes det nye skalaknæk med 15 pct. for brugte køretøjer, der er under ét år gamle, og med 12,5 pct. yderligere for hvert af de næste 6 år. For køretøjer, der er mere end 6 år gamle, er skalaknækket således 10 pct. af skalaknækket for nye køretøjer. Afgiften af brugte biler beregnes ligesom for nye biler med 105 pct. af den del af bilens afgiftspligtige værdi, der ligger under skalaknækket, og med 180 pct. af den del, der ligger over.
- Hidtil er der ydet et fradrag i afgiften på miljøvenlige biler. Denne afgiftslempelse fjernes.
Omlægningen er prisneutral, da en større del af et køretøjs afgiftspligtige værdi beskattes med den lave afgiftssats på 105 pct. Skalaknækket for personbiler forhøjes fra 19.750 kr. til 34.400 kr. For de øvrige afgiftspligtige køretøjer indføres en afgiftsfri bundgrænse på 6.100 kr.
- Loven indeholder desuden et par mindre ændringer. Det drejer sig om afgiftsfritagelse for busser med reduceret sædeantal, som anvendes af eller til brug for kørestolsbrugere. Endvidere er den afgiftsfritagelse, der gælder for eldrevne biler indtil udgangen af 1991, forlænget med tre år til udgangen af 1994. Endelig bemyndiges skatteministeren til at fastsætte regler for ombyggede biler, svarende til den bemyndigelse, som allerede findes i loven vedrørende biler, der genopbygges efter færdselsskader m.v. (reparation).
Den ændrede afgift på brugte biler skyldtes en dom afsagt af EF-domstolen den 11. december 1990. Dommen fastslog, at Danmark havde tilsidesat sine forpligtelser i henhold til Romtraktaten ved at opkræve registreringsafgift af brugte importerede biler på grundlag af en værdi, der var højere end køretøjets reelle værdi på det danske marked.
Omlægningen af afgiften på miljøvenlige biler havde følgende baggrund: Fra 1. april 1989 var der ydet et fradrag i afgiften for nye biler, der var godkendt af Justitsministeriet som miljøvenlige. Med virkning fra 1. oktober 1990 kunne der imidlertid kun sælges nye personbiler og mindre varevogne i Danmark, der er godkendt som miljøvenlige. Desuden skal afgiftslempelsen ifølge ændringen af 26. juni 1991 af EF-direktiv 70/220/EØF være ophævet inden udgangen af 1992.
Lovforslaget vedtaget med 113 stemmer (S, KF, V, FP, RV og KRF); 18 (SF og CD) stemte hverken for eller imod.