Efter 1. behandling henvist til kommunaludvalget.
Efter 2. behandling henvist til fornyet udvalgsbehandling.
Lovændringen indeholder følgende 2 hovedelementer:
1. Den deling af en skatteyders kommunale indkomstskat, der hidtil har skullet etableres på grund af midlertidigt ophold - typisk sommerhusophold - i en anden kommune end den pågældende skattekommune, bortfalder, således at der herefter alene skal ske en fordeling af skatten i forbindelse med egentlige flytninger mellem kommunerne. Bortfaldet har virkning for ophold i 1979 og fremefter.
2. Med virkning fra indkomståret 1980 forhøjes udskrivningsprocenten for begrænset skattepligtige personer - dvs. personer, der uden at have bopæl her i landet har lønindtægt her eller oppebærer pension, herunder folkepension, her fra landet eller driver erhvervsvirksomhed her eller ejer fast ejendom her i landet - fra 15 til 20.
Lovforslaget blev fremsat og kom til 1. og senere 2. behandling sammen med forslag til lov om ændring af lov om generelle tilskud til amtskommuner og kommuner, forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og forslag til lov om ændring af lov om udligning i hovedstadsområdet, (se de 3 nærmest foregående sager) samt forslag til lov om ændring af lov om beskatning til kommunerne af faste ejendomme (se nærmest følgende sag).
Om baggrunden for og behandlingen af de 5 lovforslag kan som udgangspunkt henvises til omtalen af ovennævnte forslag fil lov om ændring af lov om generelle tilskud til amtskommuner og kommuner.
Ved 2. behandling vedtoges et af indenrigsministeren i den af udvalget afgivne betænkning stillet ændringsforslag, hvorefter krav på andel af kommunal indkomstskat, der støttes på de pågældende skatteyderes midlertidige ophold i en andelsberettiget kommune i kalenderåret 1978, nedsættes i samme forhold som det, i hvilket de på grundlag af midlertidige ophold i kalenderåret 1977 beregnede skatteandele udbetalingsmæssigt er fordelt på kalenderårene 1978 og 1979 ved afregningen, mellem den andelsberettigede kommune og vedkommende bopælskommune. Lovforslaget blev derefter tillige med de 4 øvrige lovforslag i lovkomplekset henvist til fornyet udvalgsbehandling.
Lovforslaget blev ved 3. behandling vedtaget med 94 stemmer (S, V, SF, DR og EP) mod 40 (FP, KF og KrF), medens 22 (CD, DKP, RV og VS) hverken stemte for eller imod.