Efter 1. behandling henvist til retsudvalget.
Loven tilsigter at gennemføre en række forslag, som er fremsat af forbrugerkommissionen (betænkning nr. 738/ 1975) for at sikre forbrugerne en øget beskyttelse mod misbrug og en bedre retsstilling i det hele taget på områder, hvor der har vist sig at være et særligt behov herfor.
Loven indeholder et generelt forbud mod at erhvervsdrivende, uden forudgående anmodning herom retter personlig eller telefonisk henvendelse til en forbruger på dennes bopæl, arbejdsplads eller andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang, med henblik på at opnå tilbud eller accept af tilbud om indgåelse af aftale. Undtaget fra forbudet er 1) salg eller bestilling af varer, som kan sælges ved omførsel, 2) bestilling af bøger, 3) tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter, 4) tegning af forsikring eller 5) tegning af abonnement, der omfatter redningstjeneste eller sygetransport hos en virksomhed, med hvilken én eller flere kommuner har indgået aftale om udførelse af rednings- og slukningsarbejde ved ildebrand.
Endvidere indrømmes der en fortrydelsesret ved køb af varer og ved aftaler om løbende tjenesteydelser m. v. inden for en uge for forbrugeren, når aftale er indgået eller forbrugeren har afgivet bestilling under et møde med den erhvervsdrivende uden for dennes faste forretningssted. Loven indeholder derudover regler om fortrydelsesret ved postordresalg.
Endelig sikres forbrugerne en ufravigelig ret til med et nærmere angivet varsel at opsige kontrakter om forskellige former for løbende tjenesteydelser og visse andre langvarige aftaler.
Lovforslaget har tidligere været fremsat den 20. januar 1977, men bortfaldt som følge af folketingsvalget i februar, og den 16. marts 1977 (se Folketingsårbog 1976-77, side 377 og 477).
Ved 1. behandling blev forslaget modtaget med afstandtagen fra ordførerne fra FP, V, KF, CD, DR og KrF.
Ved 3. behandling vedtoges lovforslaget med 90 stemmer mod 60 (KF, V, FP, KrF og DR), 1 (Yvonne Herløv Andersen (CD)) stemte hverken for eller imod.