L 74 Forslag til lov om ændring af lov om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. og lov om ændring af forskellige skatte- og afgiftslove, toldloven, lov om fonde og visse foreninger samt lov om visse selskabers aflæggelse af årsregnskab m.v.

(Fradrag for særligt brændstoføkonomiske personbiler, tilpasning af fradragene for trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger, afgift af større genopbygninger af færdselsskadede køretøjer, den beregningsmæssige avanceprocent samt visse konsekvensændringer).

Af: Skatteminister Ole Stavad (S)
Samling: 1999-00
Status: Stadfæstet
Titel ændret 15/12 99 fra: Forslag til lov om ændring af lov om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. (Fradrag for særligt brændstoføkonomiske personbiler, tilpasning af fradragene for trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger, afgift af større genopbygninger af færdselsskadede køretøjer, den beregningsmæssige avanceprocent).

Beh sammen: L 74 og L 75.

Efter 1. beh henvist til Skatteudvalget (SAU).

Efter 2. beh henvist til fornyet beh i Skatteudvalget (SAU).

Loven indebærer:

- Lempelse af registreringsafgiften for særligt brændstoføkonomiske biler.

- Ophævelse af nedsættelsen af registreringsafgiften for bagsædeseler og høj stoplygte.

- Indførelse af registreringsafgift af færdselsskadede biler, som repareres for et beløb, der overstiger 75 pct. af bilens værdi før skaden.

- Forhøjelse af den beregningsmæssige avanceprocent, som indgår ved kalkulationen af grundlaget for registreringsafgiften.

Lovforslaget var et led i finanslovforliget. Den del af lovforslaget, som vedrørte brændstoføkonomiske biler, skulle ses i sammenhæng med L 75. Der henvises til omtalen af dette forslag.

Lovforslaget vedtaget med 56 stemmer (S, SF, RV og EL) mod 54 (V, KF, DF, CD, KRF, FRI og Frank Dahlgaard (UP)).
Partiernes ordførere
Bjarne Laustsen (S), Mariann Fischer Boel (V), Klaus Kjær (DF), Brian Mikkelsen (KF), Aage Frandsen (SF), Morten Helveg Petersen (RV), Sonja Albrink (CD), Frank Aaen (EL), Flemming Kofod-Svendsen (KrF) og Kim Behnke (FRI)