L 188 Forslag til lov om ændring af lov om buskørsel, lov om hovedstadsområdets kollektive persontrafik og lov om den lokale og regionale kollektive personbefordring uden for hovedstadsområdet samt om ophævelse af lov om international buskørsel.

(Skærpet kontrol med tunge køretøjer, fjernbuskørsel, definitionsbestemmelser, kompetenceregler, forsøgsordninger m.v.).

Af: Trafikminister Sonja Mikkelsen (S)
Samling: 1998-99
Status: Stadfæstet
Efter 1. beh henvist til Trafikudvalget (TRU).

Efter 2. beh direkte overgang til 3. beh.

Loven indebærer bl.a. følgende ændringer:
- En præcisering og udvidelse af mulighederne for at tilbagekalde tilladelser,
- en præcisering af, at politiet kan tilbageholde køretøjer, med hvilke der er udført personbefordring i strid med lovgivningen på området,
- lettelse af adgangen til domstolsprøvelse,
- fastlæggelse af afgørelseskompetencen for Færdselsstyrelsen og Persontrafikrådet,
- bestemmelser om definition af begreberne erhvervsmæssig personbefordring og rutekørsel,
- ophævelse af kravet om dansk indfødsret for tilladelsesindehavere og ansvarlige ledere i selskaber,
- bemyndigelse til trafikministeren til at foretage forsøg med åbning for fjernbustrafik over Storebælt og
- indførelse af mulighed for HT til at udføre vandbusdrift i Københavns Havn.

Med loven inkorporeres endvidere lov om international buskørsel i lov om buskørsel.

Det fremgik af den skriftlige fremsættelsestale, at lovforslaget bl.a. sigtede mod at nedbringe antallet af færdselsuheld med busser involveret samt en højnelse af standarden inden for erhvervet. Lovforslaget skulle ses i sammenhæng med forslag til lov om ændring af færdselsloven, godskørselsloven og arbejdsmiljøloven samt om ophævelse af lov om kontrol med overholdelsen af De Europæiske Fællesskabers forordninger om arbejderbeskyttelse inden for landevejstransport og lov om international godstransport med motorkøretøjer m.v. Der henvises til omtalen under L 108.

Lovforslaget indeholdt bestemmelser, der gennemførte Rådets ændringsdirektiv 98/76/EF om adgang til erhvervsmæssig godstransport og personbefordring ad landevej m.v. Lovforslaget fik sin endelige udformning gennem
ændringsforslag fra trafikministeren.

Lovforslaget vedtaget med 58 stemmer (S, SF, RV, EL og KRF) mod 51 (V, KF, DF, CD og FP).
Partiernes ordførere
Erling Christensen (S), Kristian Jensen (V), Kaj Ikast (KF), Margrete Auken (SF), Christian H. Hansen (DF), Vibeke Peschardt (RV), Arne Melchior (CD), Søren Kolstrup (EL), Ole M. Nielsen (KrF) og Christian Jensen (FP)