Efter 1. beh henvist til Kulturudvalget (KUU).
Efter 2. beh direkte overgang til 3. beh.
Lovforslaget havde følgende hovedpunkter:
- reklamer skulle tillades i pauser mellem uafhængige dele af en udsendelse, f.eks. mellem to halvlege i en fodboldkamp,
- tv-reklamer for håndkøbsmedicin, øl og vin skulle være tilladt,
- TV 2 Reklame A/S skulle henlægges under TV 2's virksomhed, således at TV 2 Reklame blev en annonceafdeling, der kunne integreres i TV 2's organisation, og
- TV 2 Reklame skulle selv kontrollere, at de reklamer, der udsendtes, var i overensstemmelse med loven. Dog skulle der være en appelmulighed til reklamenævnet.
Af bemærkningerne til lovforslaget fremgik det, at hovedformålet med lovforslaget var at tilnærme reklamereglerne for TV 2 til vilkårene for udenlandske kommercielle tv-selskaber, der opererede på det danske marked. Lovforslaget lå i betydeligt omfang i forlængelse af Radio- og TV-Reklamenævnets udtalelse af 1. november 1994 til kulturminister Jytte Hilden.
TV 2 havde i de senere år kunnet konstatere en tendens til faldende markedsandele (fra 90 pct. i 1991 til ca. 75 pct. i 1994), der bl.a. skyldtes, at selskabet var afskåret fra at bringe reklamer for håndkøbsmedicin, øl og vin. Udviklingen i det samlede medielandskab ville betyde flere nye kommercielle tv-stationer allerede fra årsskiftet. Disse stationer ville ikke være underlagt de samme restriktioner på reklameområdet som TV 2. Vedtagelse af lovforslaget ville efter forslagsstillernes opfattelse for TV 2's vedkommende ikke alene betyde administrative forenklinger, men også give mulighed for øget indtjening.
Lovforslaget forkastet, idet 57 (V, KF og FP) stemte for, 71 (S, SF, RV, EL og CD) imod.