L 103 Forslag til lov om ændring af lov om markedsføring.

(Forbud mod mængdebegrænsning).

Af: Jes Lunde (SF) , Tommy Dinesen (SF) , Steen Gade (SF) , Birthe Hansen (SF) , Villy Søvndal (SF) , Jens Thoft (SF) og Pernille Frahm (SF)
Samling: 1991-92
Status: Stadfæstet
Efter 1. beh henvist til Erhvervsudvalget (ERU).

Efter 2. beh direkte overgang til 3. beh.

Loven medfører, at der ikke ved reklamering, skiltning og lign. må fastsættes en begrænsning for, hvor stort et kvantum en kunde må købe af en vare. Ligeledes kan en butiksindehaver ikke nægte salg til bestemte aftagere.

Det fremgik af bemærkningerne til lovforslaget, at forslaget ville begrænse brugen af slagtilbud. Dette var efter forslagsstillernes opfattelse til glæde for små butiksdrivende, deres kunder og forbrugerne i det hele taget. Forslagsstillerne oplyste endvidere, at Forbrugerrådet sammen med tre organisationer for handelsdrivende havde fremsat ønske om, at der blev gennemført et sådant forbud.

Lovforslaget vedtaget med 73 stemmer (S, SF, CD, RV og KRF) mod 43 (KF, V og FP).
Partiernes ordførere
Lotte Henriksen (S), Charlotte Antonsen (V), Flemming Hansen (KF), Jes Lunde (SF), Michael Kock (FP), Sonja Albrink (CD), Lone Dybkjær (RV) og Henning Lysholm (KrF)