Efter 1. beh henvist til Erhvervsudvalget.
Efter 2. beh direkte overgang til 3. beh.
Loven afløser monopolloven fra 1955 og pris- og avanceloven fra 1974. Ved lovens ikrafttræden 1. januar 1990 bortfalder således både Monopolrådet og Monopoltilsynets direktorat, dets bevillinger, beføjelser m.v.
I stedet oprettes et Konkurrenceråd med et sekretariat. Sidstnævnte placeres i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Loven har ifølge § 1 til formål »at fremme konkurrencen og dermed styrke effektiviteten i produktion og omsætning af varer og tjenesteydelser m.v. ved størst mulig gennemsigtighed vedrørende konkurrenceforhold og ved foranstaltninger imod begrænsninger i erhvervsfriheden og andre skadelige virkninger af konkurrencebegrænsninger. I forbindelse med den stigende internationalisering tilsigtes herved en konkurrence- og effektivitetsbetinget udvikling af erhvervsstrukturen.«
For at opnå gennemsigtighed erstattes den begrænsede offentlighed som den hidtil gældende ordning med registeroffentlighed og almindelig aktindsigt efter offentlighedsloven med visse udvidelser i forhold til offentlighedsloven. Offentliggørelse er dog undergivet visse begrænsninger af hensyn til modstridende offentlige og private interesser.
Endvidere indskrænkes de retlige begrænsninger for samlede undersøgelser af konkurrenceforholdene til et minimum, og endelig indføres en særlig hjemmel til uden forudgående høringsprocedure at offentliggøre oplysninger om priser, rabatter og bonus ved pressemeddelelser eller på anden vis.
Loven omfatter foruden de virksomheder, der hidtil har været omfattet af monopolloven og pris- og avanceloven, tillige erhvervsvirksomhed, der udøves af offentlige myndigheder, eller som er nærmere reguleret eller godkendt af det offentlige. Dog kan indgrebsbeføjelserne ikke anvendes, hvis det pågældende forhold er reguleret af anden offentlig myndighed.
Lovens bestemmelser om indgreb er i det store og hele opbygget med de samme typer af indgreb, som efter monopolloven og pris- og avanceloven, men betingelserne for indgreb er ændret på en række punkter.
Loven medfører i øvrigt, at Konkurrencerådet også administrerer loven på pengeinstitut- og forsikringsområdet, hvilket hidtil er blevet varetaget af Finanstilsynet.
Endelig ophører Priskontrollen.
Om baggrunden for lovforslaget var der i bemærkningerne til lovforslaget henvist til betænkning nr. 1075 fra 1986 »Fra monopollov til konkurrencelov - om modernisering af monopolloven og pris- og avanceloven« og til, at lovforslaget var udarbejdet på baggrund af denne betænkning, de afgivne høringssvar samt forslaget i regeringens handlingsplan for afbureaukratisering om nedlæggelse af Monopoltilsynet.
Endvidere anførtes det i den skriftlige fremsættelsestale, at det var regeringens holdning, at den hidtil gældende lovgivning på det konkurrenceretlige område var utidssvarende, idet den var udtryk for et samfund og en reguleringsintensitet, som ikke længere svarede til samfundets behov og udvikling.
Lovforslaget fik sin endelige udformning ved vedtagelsen af en række af industriministeren i betænkningen stillede ændringsforslag.
Et af et mindretal (SF) i betænkningen stillet ændringsforslag blev ikke vedtaget.
I betænkningen blev endvidere af et flertal anført følgende:
»Ved ændringsforslagene øges opgavernes omfang i forhold til lovforslaget. De i bemærkningerne til lovforslaget anførte ca. 50 årsværk må derfor forventes at blive ca. fordoblet.«
Lovforslaget vedtaget enstemmigt med 152 stemmer (S, KF, V, FP, RV, CD, KRF og Steenholdt (Grønl.)); 21 (SF) stemte hverken for eller imod.