Efter 1. behandling henvist til kulturudvalget.
Efter 2. behandling henvist til fornyet udvalgsbehandling.
Loven indebærer en mindre revision af ophavsretsloven.
Loven medfører ændringer på følgende områder:
1. Der indføres en såkaldt aftalelicensbestemmelse vedrørende fotokopiering m.v. inden for undervisningsvirksomhed (§15 a).
2. Der indføres en generel licensordning på kabelområdet for kabelanlæg med mere end 25 tilslutninger.
Ordningen går ud på, at samtidig og uændret viderefordeling af radio- og TV-programmer over kabelanlæg ikke længere kræver samtykke fra ophavsmændene, men samtidig får ophavsmændene krav på vederlag. Dette vederlag skal dog kunne afregnes hos en enkelt af ministeren for kulturelle anliggender godkendt fællesorganisation.
3. Udlejning af grammofonplader m.v. gøres betinget af samtykke fra ophavsmanden.
4. Der indføres en bestemmelse, der regulerer forholdet mellem lovgivningen om offentlighed i forvaltningen og ophavsretsloven.
5. Beskyttelsestiden for udøvende kunstnere, fonogramproducenter og radiofonier forlænges fra 25 til 50 år.
6. Der indføres bestemmelser om skærpede sanktioner og bedre påtaleregler i tilfælde af visse ophavsretskrænkelser.
Ifølge den skriftlige fremsættelse og de ledsagende bemærkninger til lovforslaget, hvortil der i øvrigt i det hele henvises, bygger lovforslaget i vid udstrækning på forslag, der er fremsat i betænkningen afgivet af det i 1976 nedsatte udvalg vedrørende revision af ophavsretslovgivningen. Det drejer sig om:
- bet. 912/1981: »Licenskonstruktioner og fotokopiering«,
- bet. 944/1982: »Båndafgifter, sanktioner, påtale« og
- bet. 962/1982: »Beskyttelse af kunstneriske præstationer«.
Dette udvalg har til opgave at foretage en gennemgang af lovgivningen om ophavsret, dvs. lov nr. 158 af 31. maj 1961 om ophavsret til litterære og kunstneriske værker og lov nr. 157 af 31. maj 1961 om retten til fotografiske billeder, samt at fremkomme med forslag til de ændringer i denne lovgivning, som skønnes påkrævede eller ønskelige, navnlig under hensyn til den teknologiske udvikling og den øvrige samfundsudvikling, der har fundet sted siden lovenes vedtagelse i 1961.
Udvalget skal ifølge sit kommissorium søge at nå frem til løsninger, der i videst muligt omfang harmonerer med de forslag, der fremlægges af tilsvarende udvalg i de andre nordiske lande. Baggrunden herfor er ønsket om så langt som muligt at opretholde den høje grad af nordisk retsenhed på dette lovgivningsområde, som det ved gennemførelsen af de nu gældende nordiske love om ophavsret og fotografiret lykkedes at få etableret.
Udvalgsarbejdet finder derfor sted i nær kontakt med arbejdet i de tilsvarende udvalg i de andre nordiske lande, hovedsagelig gennem afholdelsen af regelmæssige formands- og sekretærmøder.
I lovforslaget er kun en del af de forslag, der er stillet i udvalgsbetænkningerne, medtaget. Dette skyldes, at nogle af forslagene vedrører spørgsmål, som efter ministeriets opfattelse endnu ikke er tilstrækkeligt afklaret i de øvrige nordiske lande.
Herfor er der gjort nærmere rede i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Om baggrunden for de enkelte ændringer kan der henvises til bemærkningerne til disse – for så vidt angår ændringen på kabelområdet kan der endvidere henvises til forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed. (Fordeling af radio- og fjernsynsprogrammer ved hjælp af fællesantenneanlæg m.v.), se nærmest foranstående sag og endvidere omtalen af forslag til folketingsbeslutning om etablering af et hybridnet [af Ritt Bjerregaard (S) m.fl.] B I nr. 15.
Nærværende lovforslag blev behandlet sammen med forslag til lov om ændring af fotografiloven, se nærmest følgende sag.
Lovforslaget fik sin endelige udformning ved vedtagelse af 2 af ministeren for kulturelle anliggender og 3 af to flertal (henholdsvis udvalget med undtagelse af FP og S, SF og RV) stillede ændringsforslag.
Ved 3. behandling blev lovforslaget vedtaget med 118 stemmer (S, KF, V, RV, CD, KrF, FP og FD) mod 5 (VS); 14 (SF) stemte hverken for eller imod.