Efter 1. behandling henvist til arbejdsmarkedsudvalget.
Med loven, der trådte i kraft den 1. maj 1978, udvides de hidtil gældende regler om enkepension i henhold til lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension til at omfatte enkemænd, således at der fremtidig ydes enkemandspension på samme betingelser, som er gældende for enkepension.
Endvidere indeholder loven en justering af det fastsatte timetal for den beskæftigelse, der for de månedslønnedes vedkommende er bestemmende for, om de skal være medlemmer af Arbejdsmarkedets Tillægspension, og om der skal betales 1/3 eller 2/3 ATP-bidrag.
Om baggrunden for det fremsatte lovforslag udtalte arbejdsministeren i sin fremsættelsestale:
»Forslaget går ud på ændring af ATP-loven på 3 punkter, nemlig udvidelse af ATP-enkepensionsreglerne til at omfatte enkemænd samt øget mulighed for anbringelse af ATP-midlerne i aktier og endelig nogle mindre tekniske justeringer af det fastsatte timetal for den beskæftigelse, der er bestemmende for betaling af 1/3 eller 2/3 ATP-bidrag for månedslønnede.
Med hensyn til spørgsmålet om ATP-ægtefællepension er forholdet jo det, at ATP-lovens formål er at udbetale tillægspension i form af egenpension til de lønmodtagere, for hvem der i en længere eller kortere årrække er indbetalt ATP-bidrag til tillægspensionsordningen. På grundlag af forhandlingerne i folketinget i sin tid af ATP-lovforslaget kom ATP-loven imidlertid tillige til at indeholde regler om ydelse af ATP-enkepension under meget snævre betingelser og begrænset til halvdelen af den afdøde mands ATP.
Under folketingets behandling i foråret 1977 af ændringslov nr. 231 af 2. juni 1977 til ATP-loven gav den daværende arbejdsminister under et samråd tilsagn om at søge en løsning på problemet med ligestilling mellem mænds og kvinders ret til efterladtepension under ATP. Jeg kan derom nærmere henvise til den af folketingets arbejdsmarkedsudvalg afgivne tillægsbetænkning af 25. maj 1977 vedrørende lovforslag nr. 166 i folketingssamlingen 1976-77.
Nærværende lovforslag fremsættes til opfyldelse heraf. Forslaget er udformet således, at de nugældende regler om enkepension blot udvides til også at omfatte enkemænd. Dette er ensbetydende med, at der kun bliver tale om en stærkt betinget og begrænset ATP-ægtefællepension på samme måde, som det hidtil har været tilfældet for enkepensions vedkommende.
Med hensyn til anbringelse af ATPs midler i aktier er ordningen den, at der efter ATP-lovens § 26, stk. 4, gælder en dobbelt grænse, dels den såkaldt »generelle« grænse for, hvor stor en del af ATPs midler der må anbringes i aktier, fast ejendom og investeringsforeninger og -aktieselskaber, dels den »specielle« grænse for, hvor stor en del af midlerne der må anbringes i det enkelte selskabs aktier. ATPs bestyrelse foreslog begge grænser forhøjet fra 15 pct. til henholdsvis 25 pct. og 20 pct. i den indstilling, som bestyrelsen afgav i foråret 1977 om ændringer i ATP-loven. I det af regeringen fremsatte lovforslag medtoges dog kun forslaget om forhøjelse af den »generelle« grænse, og ATP kan således efter ændringsloven af 2. juni 1977 anbringe 25 pct. af sine midler i aktier m. v. Af hensyn til muligheden for en øget anbringelse af ATPs midler i aktier finder regeringen det nu ønskeligt, at også den »specielle« grænse for anbringelse af ATPs midler i det enkelte selskabs aktier forhøjes.
Jeg vil gerne fremhæve, at de foreslåede ændringer bygger på en enig indstilling fra ATPs bestyrelse, der - bortset fra formanden - består af repræsentanter for arbejdsmarkedets parter. Hvad særlig angår forslaget om forhøjelse af den specielle grænse fra 15 pct. til 20 pct., var dette forslag som nævnt med i den oprindelige indstilling fra ATPs bestyrelse, og bestyrelsen har nu bekræftet sin indstilling herom.«
Med hensyn til den af arbejdsministeren omtalte lov nr. 231 af 2. juni 1977 om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension. (Medlemskredsen, bestyrelsens sammensætning, fondsanbringelsen m. v.), henvises til omtalen heraf i Folketingsårbog 1976-77, side 163 ff.
Lovforslaget kom til 1. behandling sammen med forslag til lov om rimeliggørelse af ATP (af Svend Andersen (Rosk. a.) m. fl.) (se A. II. nr. 22).
I den af udvalget afgivne betænkning stillede arbejdsministeren ændringsforslag, hvorefter dels den foreslåede ændring vedrørende fondsanbringelsen udgik, dels lovens ikrafttræden blev udskudt fra 1. april til 1. maj 1978. Endvidere stillede et mindretal (FP) 3 ændringsforslag, hvorom må henvises til betænkningen. Desuden stillede arbejdsministeren uden for betænkningen et ændringsforslag, der var en konsekvens af det i betænkningen stillede ændringsforslag vedrørende fondsanbringelsen.
Efter de af arbejdsministeren stillede ændringsforslag var blevet vedtaget og de af mindretallet stillede ændringsforslag forkastet ved 2. behandling, blev lovforslaget ved 3. behandling vedtaget enstemmigt med 142 stemmer.