Efter 1. behandling henvist til skatte- og afgiftsudvalget.
Loven går ud på at lette beskatningen ved overdragelse af landbrugsejendomme til den hidtidige ejers afkom, stedbørn og deres afkom eller afdøde børns eller stedbørns ægtefælle.
Kredsen af ejendomme, der er omfattet af loven, er ejendomme, som ligger i landzone, og som benyttes til landbrug, gartneri, planteskole eller frugtplantage, eller som drives som skove eller plantager.
Lempelsen består i princippet i, at ligningsmyndigheden ikke kan tilsidesætte den værdi, som parterne i familieoverdragelsen har lagt til grund, medmindre den aftalte værdi er lavere end den seneste ejendomsværdi. Hvis ejendommens faktiske prioritering afviger fra den normalprioritering, som er forudsat ved ansættelsen af ejendomsværdien, skal ejendomsværdien dog reguleres under hensyn hertil. Der sker også en regulering, hvis der efter vurderingen er sket væsentlige forbedringer af ejendommen.
Lempelsesreglen er udformet som en fradragsregel. Er der ved overdragelse af en landbrugsejendom, f.eks. fra fader til søn, ydet sønnen en gave, skal faderens afhændelsessum opgøres med udgangspunkt i den handelsværdi, som er lagt til grund ved beregningen af gaveafgift for sønnen. Denne handelsværdi nedsættes så med det beløb, der i forbindelse med afhændelsen er ydet som gave eller arveforskud. Nedsættelsen kan dog hverken bringe faderens afhændelsessum ned under det beløb, sønnen skal yde som vederlag, eller ned under den seneste ejendomsværdi. Kurstab på sælgerpantebrev kan dog som hidtil fradrages i den således opgjorte afhændelsessum.
De foreslåede regler får ingen konsekvenser for opgørelsen af den anskaffelsessum, som sønnen til sin tid skal anvende, når han videresælger ejendommen.
Loven indeholder desuden en særlig overgangsordning for kalenderåret 1977 og har virkning for afhændelse i kalenderåret 1977 eller senere.
Lovforslaget blev ved 1. behandling behandlet sammen med forslag til lov om ændring af lov om særlig indkomstskat m. v. [af Aksel Pedersen m. fl.]. (Se A. II, nr. 64).
Lovforslaget blev ved 3. behandling vedtaget med 128 stemmer mod 20 (SF, DKP, DR og VS).