L 133 Forslag til lov om ændring af lov om anlæg af en bro over Store Bælt.

Samling: 1975-76
Status: 3. behandlet/Forkastet
Efter 1. behandling henvist til udvalget om offentlige arbejder.

Efter 2. behandling henvist til fornyet udvalgsbehandling.

Ved lov nr. 414 af 13. juni 1973 blev det vedtaget at bygge en bro over Store Bælt.

Herværende lovforslag tilsigtede at ændre denne lov, således at strækningen mellem Sjælland og Sprogø (Østerrenden) blev udført som en kombineret motorvejs- og jernbanetunnel.

Under udvalgsbehandlingen blev endvidere projektet om en biltogstunnel inddraget i drøftelserne, og et mindretal (Knud Damgaard (S), Kampmann (S) og Otto Mørch (S) stillede ændringsforslag herom ved forslagets 2. behandling. Ændringsforslaget blev forkastet med 123 stemmer mod 31, medens 8 medlemmer hverken stemte for eller imod.

Ved lovforslagets 3. behandling stillede Bilgrav-Nielsen (RV) forslag om motiveret dagsorden med følgende ordlyd:

„Idet folketinget opfordrer regeringen til at stille etableringen af en fast forbindelse over Store Bælt i bero, indtil alle relevante undersøgelser vedrørende forbindelsen er foretaget, herunder om det vil være hensigtsmæssigt på strækningen fra Sjælland til Sprogø (Østerrende) at etablere en kombineret jernbane- og motorvejstunnel i stedet for en højbro,

går tinget over til næste sag på dagsordenen."

Forslaget om motiveret dagsorden blev forkastet, idet 40 (FP, SF, VS og KrF) stemte for, medens 113 stemte imod; 9 medlemmer stemte hverken for eller imod.

Ved 3. behandling blev lovforslaget forkastet, idet 30 (RV, KrF, SF, DKP og enkelte FP) stemte for, medens 126 stemte imod; 6 medlemmer stemte hverken for eller imod.
Partiernes ordførere
Poul Søgaard (S), Gustav Holmberg (V), Leif Glensgård (FP), Kurt Brauer (SF), Svend Erik Sørensen (KrF), Oluf von Lowzow (KF), Villy Fuglsang (DKP), Christian Arnfast (CD) og Erik Sigsgaard (VS)