L 30 Lov om ændring i ferieloven.

(Forlængelse af ferie m. v.).

Af: Arbejdsminister Lauge Dahlgaard ()
Samling: 1970-71
Status: Stadfæstet
Lov nr. 260 af 09-06-1971
Efter 1. behandling henvist til udvalg på 17 medlemmer: Simonsen, Mads Eg Damgaard, Juul-Madsen [næstformand], Winther, Jens Frandsen, Søren Jensen, Niels Jørgen Nielsen, Valbak, Erik Hansen (Ålborg amt) [formand], Grethe Philip, Erling Dinesen, Jørgen Peder Hansen, Anker Jørgensen, Søren B. Jørgensen, Evald Kristensen, Bertel Pedersen og Arne Larsen.

Ved loven, der trådte i kraft den 1. juli 1971, er der gennemført følgende ændringer:

1. Ferien er forlænget fra 18 dage til 24 dage. Baggrunden herfor er den ved martsoverenskomsten mellem arbejdsmarkedets hovedorganisationer trufne aftale om, at der med virkning fra 1. juli 1971 optjenes ret til 2 dages ferie for hver måneds beskæftigelse.

2. Feriegodtgørelsen er i overensstemmelse med feriens forlængelse forhøjet fra 7 1/4 pct. til 9½ pct.

3. Lærlingenes ferie er forlænget fra 18 dage til 24 dage.

4. Bestemmelser om feriens placering er ændret, således at 18 dage gives i sammenhæng i ferieperioden (2. maj til 30. september) mod hidtil 12 dage, ligesom de særlige bestemmelser om feriens placering for de i landbruget beskæftigede er ændret under hensyn til feriens forlængelse.

5. For at imødekomme ønsket om en yderligere liberalisering af de strenge betingelser med hensyn til at holde en længere ferie uden for ferieperioden er der — ligeledes i overensstemmelse med overenskomsten mellem arbejdsmarkedets hovedorganisationer — indsat en bestemmelse, hvorefter den ferie, der skal gives i sammenhæng i ferieperioden (normalt 18 dage), dog kan gives på anden måde. Det kan således ved kollektiv aftale eller aftale mellem parterne bestemmes, at den omhandlede ferie deles således, at mindst 12 dage gives i sammenhæng i eller uden for ferieperioden og de resterende dage ligeledes i sammenhæng gives i eller uden for ferieperioden.

6. Den hidtidige bestemmelse om, at arbejdsgiveren bestemmer tidspunktet for ferien, er suppleret med en bestemmelse om, at der skal forhandles med lønmodtageren, idet dennes ønsker under hensyntagen til virksomhedens tarv så vidt muligt skal efterkommes.

7. På baggrund af bestemmelser i overenskomsten mellem hovedorganisationerne er der gennemført en yderligere forbedring for de lærlinge, der træder i lære den 1. juli eller senere, idet læremesteren i tilfælde af ferielukning mellem den 1. oktober og 31. marts i det ferieår, hvori læreforholdet er påbegyndt, skal give lærlingen løn for de feriedage, for hvilke der ikke er optjent feriegodtgørelse, dog højst for en uge.

8. Til imødegåelse af de såkaldte "julelukninger" er som § 17 b indføjet følgende bestemmelse:

"Holdes en virksomhed lukket på hverdage mellem jul og nytår, skal arbejdsgiveren bestemme, at lønmodtageren holder ferie disse dage i det omfang, lønmodtageren er berettiget til mere end 18 feriedage. Træffer arbejdsgiveren ikke sådan bestemmelse, skal arbejdsgiveren betale lønmodtageren løn for de pågældende dage. Lønnen beregnes på grundlag af lønmodtagerens løn i de sidste 4 uger før jul."

9. Endelig er der givet arbejdsministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om ret til ferie uden feriegodtgørelse eller løn på grundlag af aftjening af værnepligt.

Ved lovforslagets 1. behandling, der fandt sted sammen med 1. behandling af forslag til lov om ændring af medhjælperloven, se nærmest følgende sag, fandt det støtte hos alle ordførerne, idet dog Erling Dinesen (S) og Arne Larsen (SF) kritiserede bestemmelsen om "julelukning", jfr. ovenfor under 8, samt det forhold, at medhjælperne ikke blev foreslået inddraget under ferieloven, ligesom Kjær Rasmussen (VS) og Hanne Reintoft (DK) ikke fandt lovforslaget tilstrækkeligt vidtgående.

I udvalgets betænkning stillede et mindretal (socialdemokratiets og socialistisk folkepartis medlemmer af udvalget) ændringsforslag, hvorefter den under nr. 8 omtalte ændring (julelukninger) udgik, samt om, at medhjælperne inddroges under ferieloven. Et andet mindretal (socialistisk folkepartis medlem af udvalget) stillede endvidere ændringsforslag, hvorefter ret til 24 dages ferie opnås, blot vedkommende har været beskæftiget som lønmodtager i optjeningsåret eller inden ferieårets 1. august.

Uden for betænkningen stillede Hanne Reintoft (DK) ændringsforslag om feriegodtgørelsens forhøjelse til 12½ pct. samt om tilbagevirkende kraft for de forbedrede bestemmelser om feriens længde og feriegodtgørelsens størrelse til 1. januar 1971. Ligeledes uden for betænkningen stillede Sigsgaard og Kjær Rasmussen (VS) ændringsforslag om yderligere forlænget ferie (30 dage) for personer under 18 år og for personer med særlig risikofyldt, herunder sundhedsfarligt, arbejde (36 dage).

Ved 2. behandling udspandt der sig en større debat om julelukningsbestemmelsen m. v., og herunder motiverede Grethe Philip (RV), hvorfor hun agtede at stemme for de mindretalsændringsforslag, der gik ud på at inddrage medhjælperne under ferieloven, hvilken holdning tiltrådtes af Hanne Budtz (KF). De af mindretal i og uden for betænkningen stillede ændringsforslag forkastedes.

Ved 3. behandling vedtoges lovforslaget enstemmigt med 136 stemmer; 11 medlemmer (SF, VS og DK) tilkendegav, at de hverken stemte for eller imod.
Partiernes ordførere
Erling Dinesen (S), Palle Simonsen (KF), Jens Frandsen (V), Aage Valbak (RV), Arne Larsen (SF), Svend Erik Kjær Rasmussen (VS) og Hanne Reintoft (DKP)