L 95 Lov om ændringer i lov om måling af skibe.

Af: Handelsminister Lars P. Jensen (S)
Samling: 1965-66
Status: Stadfæstet
Lov nr. 226 af 08-06-1966
Da skibenes brutto- og nettotonnage danner grundlag for beregningen af havneafgifter og andre offentlige afgifter, er det af stor praktisk betydning, at målereglerne i de forskellige lande bygger på de samme principper. Man har med henblik herpå i mange år arbejdet på at tilvejebringe et fælles internationalt anerkendt målingssystem. Et skridt i denne retning blev taget, da der i Oslo i 1947 på grundlag af et i folkeforbundet udarbejdet forslag, blev vedtaget en konvention om et ensartet system for måling af skibe. Denne konvention var imidlertid kun ratificeret af lande, der repræsenterer ca. 25 pct. af den samlede verdenstonnage.

Efter at den mellemstatslige rådgivende søfartsorganisation (IMCO) blev oprettet, er spørgsmålet taget op i denne organisation, og som et foreløbigt resultat af overvejelserne vedtog organisationens generalforsamling i oktober 1963 en rekommandation om den målingsmæssige behandling af shelterdæks- og andre åbne rum i skibe. Herefter skal det ikke længere være afgørende for, om et rum i skibets øverste mellemdæk eller over det øverste dæk skal medregnes i tonnagen, om det er lukket permanent og vandtæt, men kriteriet skal fremtidig være rummenes udnyttelse, således som denne finder udtryk i skibets nedlastning. Dette betyder, at de særlige tonnageåbninger kan bortfalde, hvilket må betegnes som et væsentligt sikkerhedsmæssigt fremskridt.

På en konference i foråret 1965 vedtoges det at ændre Oslokonventionen, således at IMCOs rekommandation blev indarbejdet i reglerne. Ændringerne skal imidlertid for at træde i kraft vedtages af samtlige medlemslande, og da dette erfaringsvis kan tage lang tid, opsagde Danmark i december 1965 sit medlemskab til ophør den 1. januar 1967. Danmarks opsigelse er siden blevet fulgt af en række andre lande, men der arbejdes dog stadig på under en eller anden form at fortsætte samarbejdet mellem Oslokonventionslandene. Uanset resultatet heraf har man af sikkerhedsmæssige grunde og for ikke at stille danske skibe ringere i konkurrencen med skibe fra andre lande — såsom USA og Sovjetunionen — som allerede har gennemført rekommandationen, anset det for betydningsfuldt, at de nævnte regler snarest gennemføres her i landet, hvilket nærværende lov tilsigter at skabe den fornødne hjemmel for.

Lovforslaget vedtoges uændret og enstemmigt.
Partiernes ordførere
Hans Pihl (S), Conrad Kofoed (V), J. Hindkjær Pedersen (KF), Holger Vivike (SF), Svend Haugaard (RV) og Johan Asmussen (U)