Loven har følgende indhold:
§ 1. Ministeren for offentlige arbejder bemyndiges til at nedlægge statsbanestrækningen Nyborg-Ringe.
Ministeren bemyndiges endvidere til at indskrænke driften på statsbanestrækningen Ringe-Fåborg til befordring af vognladningsgods samt til senere at nedlægge denne banestrækning.
§ 2. Dokumenter, udskrifter og attester m. v., der udfærdiges i forbindelse med de af loven omfattede arbejder, fritages for stempel- og tinglysningsafgifter samt andre afgifter til det offentlige.
Ved fremsættelsen af lovforslaget anførte ministeren for offentlige arbejder som begrundelse for lovens bestemmelser:
„Som bekendt har man i de senere år nedlagt et antal sidebaner, hvis benyttelse med tiden var blevet så ringe, at det under hensyn til deres trafikmæssige betydning måtte anses uforsvarligt fortsat at opretholde dem.
På banen fra Nyborg til Fåborg har trafikken gennem de sidste år været ringe, og trods en gennemført rationalisering af driften har trafikken kun kunnet afvikles med tab. Efter de af statsbanerne foretagne beregninger må der regnes med et rent driftsunderskud for den 56 km lange bane på godt 1 mill. kr. årligt, svarende til ca. 18 500 kr. pr. km.
Såfremt det høje ting måtte give tilslutning til, at banen mellem Nyborg og Fåborg nedlægges, er det hensigten snarest at indstille jernbanedriften og optage sporet på strækningen mellem Nyborg og Ringe samt at indstille personbefordringen, men forsøgsvis opretholde befordringen af vognladningsgods på banestrækningen mellem Ringe og Fåborg.
Personbefordringen påregnes efter nærmere aftale med de koncessionsgivende myndigheder afviklet med statsbanernes rutebiler således, at beboerne ved Nyborg-Fåborg banens stationer bliver betjent i samme omfang som hidtil. Dog anses det ikke økonomisk forsvarligt at rutebilbetjene Grønderup trinbræt, hvortil vejen er uegnet for rutebilkørsel.
Befordringen af stykgods til og fra landstationerne på banen foretages allerede nu med statsbanernes lastbiler. En undtagelse herfra er Pejrup, som efter banens nedlæggelse påregnes betjent af en eksisterende lastbilrute fra Svendborg, medens købstaden Fåborg påregnes betjent med lastbil fra Odense.
Befordringen af vognladningsgods påregnes, som jeg allerede har nævnt, forsøgsvis opretholdt på banestrækningen mellem Fåborg og Ringe. Men på strækningen mellem Nyborg og Ringe, hvor befordringen af vognladningsgods hidtil har været af meget lille omfang, påregnes som allerede omtalt al jernbanedrift indstillet.
Ved gennemførelsen af det hermed foreslåede vil der opnås en øjeblikkelig besparelse af ca. 1 mill. kr. om året; og besparelsen vil efterhånden komme til at udgøre ca. 1,4 mill. kr. årligt, beregnet på basis af pris- og lønningsforholdene pr. 1. april 1961. Hertil kommer en engangsbesparelse på ca. 1 mill. kr. i udgifterne til en nødvendig nært forestående forstærkning af sporanlægget på Ringe station."
Lovforslaget henvistes efter 1. behandling i folketinget tillige med den nærmest efterfølgende sag til et udvalg, der i sin enstemmige betænkning udtaler:
"Af de spørgsmål, der har været rejst for udvalget af repræsentanter for Fåborg, kan nævnes et ønske om, at nedlæggelsen af banen Nyborg-Fåborg ikke vil komme til at betyde, at de rejsende til og fra Fåborg mister muligheden for at benytte de særlige „65-billetter".
Ministeren for offentlige arbejder har heroverfor oplyst, at man fra statsbanernes side i og for sig ikke har indvendinger mod, at også rejsende med statsbanernes rutebiler får mulighed for at benytte 65-billetterne, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. En sådan ordning forudsætter imidlertid en ændring i de pågældende ruters takstbestemmelser, der skal godkendes af vedkommende amts trafikudvalg, og som må have gyldighed for samtlige statsbanebilruter i amtet. Ministeren fandt det naturligst, om man fra de interesserede kommuners side rejste spørgsmålet over for amtet.
Fra byrådet og erhvervsorganisationerne i Fåborg har man endvidere betonet, at det for byen ville være af stor betydning, om trafikken Bøjden-Nyborg kom til at gå over Fåborg.
Ministeren for offentlige arbejder har ikke på indeværende tidspunkt kunnet give tilsagn herom, men ministeren har lovet, at statsbanerne vil være opmærksom på det fremsatte ønske, når forbindelsen til den nye færgerute skal etableres.
Udvalget har i forbindelse hermed ønsket at udtale, at man fra udvalgets side forudsætter, at statsbanerne ved rutens oprettelse etablerer rutebilforbindelse i passende omfang mellem Fåborg og det nye færgeleje i Bøjden."
Ved 3. behandling vedtoges det heromhandlede lovforslag uændret og enstemmigt, idet 1 grønlandsk medlem afholdt sig fra at stemme.