Da det ikke lod sig gøre i indeværende folketingssamling at tilendebringe behandlingen af de i februar 1956 fremsatte lovforslag om omsætningsafgift af motorkøretøjer m. v. og om afgift af benzin, gennemførtes nærværende lov, der angår enkelte af de spørgsmål, som de nævnte lovforslag omhandlede.
Ved loven foretages først og fremmest nogle ændringer i lov om omsætningsafgift af motorkøretøjer, jfr. lovbekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 1954 og lov nr. 75 af 26. marts 1955, hvorved omsætningsafgiften for visse motorkøretøjer nedsættes eller bortfalder. Endvidere ændres lov om afgift af benzin, jfr. lovbekendtgørelse nr. 251 af 8. juli 1954, på enkelte punkter.
Om lovens enkeltheder anføres:
1. For turistbiler, der er indrettet til befordring af over 10 personer, samt for lillebiler nedsættes omsætningsafgiften fra 20 pct. til 15 pct. De kommer herved på linie med drosker, for hvilke 15 pct.s taksten i forvejen var gældende, hvilket betyder, at alle motorvogne til erhvervsmæssig personbefordring ligestilles i beskatningsmæssig henseende. Det er dog, forsåvidt angår lillebiler, en betingelse for at opnå afgiftsnedsættelsen fra 20 pct. til 15 pct., at vognmandskørsel er den pågældendes hovederhverv.
2. Campingvogne — det vil sige sådanne påhængsvogne og påhængsredskaber til motorkøretøjer, som er indrettet til beboelse — fritages for omsætningsafgiften, forudsat at de ikke benyttes til personbefordring.
3. Til personer, som på grund af alvorlig invaliditet ikke kan komme til og fra deres arbejdsplads eller udøve deres erhverv uden brug af motorkøretøj, skal invalideforsikringsretten fremtidig — når forholdene iøvrigt taler derfor — kunne indrømme hel eller delvis godtgørelse af omsætningsafgiften af motorkøretøjer, som de pågældende erhverver.
Hertil føjedes under lovforslagets behandling i folketinget en bestemmelse om, at invalideforsikringsretten ligeledes, når forholdene taler derfor, kan indrømme personer, som på grund af invaliditet kun med vanskelighed kan færdes uden brug af motorkøretøj, hel eller delvis godtgørelse af omsætningsafgiften af motorkøretøjer, som er indrettet til befordring alene af føreren, og som ikke kan fremdrives med større hastighed end 30 km i timen ad vandret vej.
De beløb, hvorved omsætningsafgiften herved nedsættes, stilles til invalideforsikringsrettens rådighed af vejfondens midler efter bevilling på de årlige finanslove.
4. Ved en tilføjelse til § 4, stk. 2, i lov om afgift af benzin, jfr. lovbekendtgørelse nr. 251 af 8. juli 1954, gives der administrationen adgang til at indrømme en kreditordning for benzinafgifterne uden sikkerhedsstillelse.
5. Ved lov nr. 184 af 11. juni 1954 om ændring i lov om afgift af benzin, § 1, blev finansministeren bemyndiget til af søge gennemført en ordning, hvorved sammenslutninger af motordrevne lystfartøjer kunne opnå afgiftsfrihed for den benzin, der anvendes til motordrift i medlemmernes fartøjer. Der er nu truffet en ordning, hvorved der årligt stilles et beløb (400 000 kr.) til rådighed for disse sammenslutninger til fordeling mellem fartøjsklubberne efter nærmere fastsatte regler.
I nærværende lov er bemyndigelsen udformet i overensstemmelse med foranstående, og der er samtidig foretaget forskellige redaktionelle ændringer i bestemmelserne om afgiftsgodtgørelse for benzin, der anvendes til andre fartøjer. Det bemærkes, at de særlige tilskud til anlæg og vedligeholdelse af bådehavne m. m. herefter er bortfaldet.
Lovforslaget gennemførtes uden udvalgsbehandling. Det vedtoges enstemmigt, idet 1 grønlandsk medlem afholdt sig fra at stemme.