L 2 Forslag til lov om ændring af lov om markedsføring.

(Gennemførelse af direktivet om urimelig handelspraksis, kontrolundersøgelser m.v.).

Af: Familie- og forbrugerminister Lars Barfoed (KF)
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet
Efter 1. behandling henvist til Erhvervsudvalget (ERU).

Efter 2. behandling direkte overgang til 3. behandling.

Loven har til formål at gennemføre Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/29/EF af 11. maj 2005 (direktivet om urimelig handelspraksis) i dansk ret. Direktivet har til formål at fastsætte fælles EU-regler for at beskytte forbrugerne mod, at erhvervsdrivende anvender urimelige markedsføringsmetoder - urimelig handelspraksis. Gennemførelsen af direktivet skal primært ske, ved at markedsføringslovens regler herom tilpasses direktivet. Loven har endvidere til formål at fastlægge rammerne for Forbrugerombudsmandens adgang til at foretage kontrolundersøgelser, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004 af 27. oktober 2004 om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse.

Lovforslaget vedtaget med 77 stemmer (V, S, KF, RV og SF) mod 19 (DF og EL).
L 2 vedtaget med 77 stemmer (V, S, KF, RV og SF) mod 19 (DF og EL).
Partiernes ordførere
Inger Støjberg (V), Karen Hækkerup (S), Mia Falkenberg (DF), Per Ørum Jørgensen (KF), Elisabeth Geday (RV), Poul Henrik Hedeboe (SF) og Pernille Rosenkrantz-Theil (EL)