Beh sammen: L 77 og B 24.
Efter 1.beh henvist til Erhvervsudvalget (ERU).
Efter 2.beh henvist til fornyet beh i Erhvervsudvalget (ERU).
Loven præciserer reglerne om, hvor forretninger skal være beliggende for at være omfattet af lovens undtagelsesbestemmelser om forretninger beliggende i trafikknudepunkter og på eller ved havnearealer.
For så vidt angår trafikknudepunkter, indfører loven en hovedregel, hvorefter alene forretninger, der er beliggende i samme bygning som de lokaler, hvori trafikknudepunktet - dvs. tog- eller rutebilstationen - servicerer sine passagerer, er omfattet af undtagelsesbestemmelsen.
For så vidt angår havnearealer, medfører loven, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen gives hjemmel til at fastsætte regler for, hvornår en forretning kan anses som beliggende på eller ved et havneareal.
Lovforslaget blev fremsat og hastebehandlet i Folketinget på baggrund af en dom, der afgjorde, at en forretning, der lå ved et trafikknudepunkt, men ikke i stationens egne lokaler, var omfattet af undtagelsesbestemmelsen i lov om butikstid og derfor kunne holde åbent om søndagen. Dommen medførte, at en større dagligvareforretning, der lå i samme bygning, begyndte at holde åbent om søndagen.
De hidtidige regler om forretninger beliggende på eller ved havnearealer var udstedt i form af en vejledning fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Det fremgik af lovforslagets bemærkninger, at der nu forelå en lang række konkrete afgørelser, og at disse havde skabt grundlag for at præcisere retstilstanden ved udstedelse af en bekendtgørelse om afgrænsningen af bestemmelsens rækkevidde.
Lovforslaget vedtaget med 54 stemmer (S, SF, RV, EL og KRF) mod 37 (V, DF og FRI); 10 (KF og CD) stemte hverken for eller imod.