L 137 Forslag til lov om Forbrugerinformationen.

Af: Erhvervsminister Pia Gjellerup (S)
Samling: 1998-99
Status: Stadfæstet
Efter 1. beh henvist til Erhvervsudvalget (ERU).

Efter 2. beh direkte overgang til 3. beh.

Med loven oprettes en selvejende institution kaldet Forbrugerinformationen, hvis opgave bl.a. er at foretage egne undersøgelser og indsamle viden og formidle uvildig information til forbrugerne. Forbrugerinformationen ledes af et repræsentantskab, sammensat af repræsentanter for forskellige interesseorganisationer og ministerier, og en bestyrelse. Sekretariatsfunktionen skal varetages af Forbrugerstyrelsen. Forbrugerinformationen får et statsligt tilskud, som fastsættes på finansloven, men kan også oppebære egne indtægter og modtage gaver.

Ifølge bemærkningerne blev lovforslaget fremsat som led i regeringes forbrugerpolitiske strategi, der blev fremlagt for Folketinget den 30. april 1997. Formålet med lovforslaget var at modernisere den statslige informationsindsats og sikre en bedre sammenhæng med de forbrugerpolitiske interesser.

Lovforslaget var i ændret form en genfremsættelse af lovforslag nr. L 173 fra folketingsåret 1997-98 (1. samling), jf. omtalen i Årbog & Registre 1997-98 side 167.

Lovforslaget vedtaget med 54 stemmer (S, SF, RV og EL) mod 53 (V, KF, DF, CD, FP og KRF).
Partiernes ordførere
Ove Fich (S), Svend Erik Hovmand (V), Pernille Sams (KF), Jørn Jespersen (SF), Klaus Kjær (DF), Morten Helveg Petersen (RV), Sonja Albrink (CD), Frank Aaen (EL), Ole M. Nielsen (KrF) og Kirsten Jacobsen (FP)