L 107 Forslag til lov om kontraktbetinget driftsstøtte til skibsbygning.

Af: Erhvervsminister Pia Gjellerup (S)
Samling: 1998-99
Status: Stadfæstet
Efter 1. beh henvist til Erhvervsudvalget (ERU).

Efter 2. beh direkte overgang til 3. beh.

Loven fastsætter betingelser og maksimalgrænser for statsstøtte til skibsværfter i Danmark ved nybygning og ombygning af skibe og giver erhvervsministeren bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om administration af loven. Loven gælder til og med den 31. december 2000.

Lovforslaget skulle ses i sammenhæng med EU's forordning 1540/98/EF om regler for støtte til skibsbygningsindustrien, som trådte i kraft den 1. januar 1999. Lovforslaget definerede, hvordan regeringen ville udnytte mulighederne for at give driftsstøtte ifølge denne
forordning. Efter lovforslaget ville den hidtidige rentestøtte i forbindelse med købers lånefinansiering af skibsbygningskontrakten blive omlagt til støtte direkte til skibsværfterne ved ny- og ombygning af skibe. Rentestøtten havde haft hjemmel i aktstykker til finansloven. Med lovforslaget ville skibsbygningsstøtten som helhed få hjemmel i lov, idet den anden støtteform - lånegarantier gennem Garantifonden for Skibsbygning - er hjemlet ved lov nr. 209 af 28. april 1993 om Garantifonden for Skibsbygning (skibsværftsaftalen).

Lovforslaget vedtaget enstemmigt med 124 stemmer.
Partiernes ordførere
Poul Andersen (S), Svend Erik Hovmand (V), Brian Mikkelsen (KF), Ole Sohn (SF), Egil Møller (DF), Morten Helveg Petersen (RV), Sonja Albrink (CD), Frank Aaen (EL), Ole M. Nielsen (KrF) og Kim Behnke (FP)