Efter 1. beh henvist til Kulturudvalget (KUU).
Efter 2. beh direkte overgang til 3. beh.
Efter satellit- og kabeldirektivet (Rådsdirektiv 93/83/EØF af 27. september 1993) skal Copy-Dan-tvangslicensordningen for kabelspredning være afskaffet senest den 1. januar 1998.
Formålet med loven er at skabe mulighed for, at Tvangslicensnævnet kan træffe bindende afgørelser, når tvangslicensordningen bliver erstattet af en aftalebaseret ordning.
Loven indebærer, at nævnet generelt kan give tilladelse til kabelfordeling af udsendelser også i de tilfælde, hvor et radio- eller fjernsynsforetagende uden rimelig grund nægter at give sit samtykke.
Det fremgik af bemærkningerne til lovforslaget, at der i 1985 ved ophavsretslovens § 22 a blev gennemført en tvangslicensordning over for ophavsmændenes og de udøvende kunstneres rettigheder angående fordelingen i kabelanlæg af radio-og fjernsynsudsendelser (Copy-Dan-kabellicensen).
Efter gældende lov kunne disse rettighedshavere derfor ikke modsætte sig, at programmerne blev fordelt i kabelanlæg, når dette skete samtidig med, at de udsendtes, og uden ændringer. De havde imidlertid krav på vederlag, som ifølge § 54, stk. 1, om fornødent kunne fastsættes af et særligt nævn (Tvangslicensnævnet).
For radiofoniernes særlige rettigheder gjaldt der en anden ordning. Et radio- eller fjernsynsforetagendes udsendelser måtte ifølge lovens § 48, stk. 1, ikke fordeles i kabelanlæg uden samtykke fra foretagendet. Radiofonien havde altså en eneret over udsendelserne som sådanne, uanset hvad der gjaldt om indholdet. Der blev derfor samtidig med tvangslicensordningen i § 22 a og som et supplement til denne ved lovens § 54, stk. 2, indført den regel, at nævnet i mangel af enighed mellem parterne kunne give den fornødne tilladelse til kabelfordeling og fastsætte vilkårene herfor.
Efter art. 8, stk. 2, i satellit- og kabeldirektivet skal Copy-Dan-tvangslicensordningen for kabelfordeling imidlertid være afskaffet senest den 1. januar 1998 og erstattet med en eneretsordning baseret på kollektiv rettighedsforvaltning.
Formålet med lovforslaget var at sikre, at Danmark i forbindelse med den senere afskaffelse af tvangslicensordningen kunne erstatte denne med en aftalebaseret ordning, som indeholdt en mulighed for en bindende nævnsafgørelse i forhold til alle grupper af rettighedshavere, også radiofonier, i tilfælde af misbrug af eneretten. Lovforslaget tilsigtede derfor, at nævnet generelt skulle sættes i stand til at give tilladelse til kabelfordeling af udsendelser efter § 54, stk. 2, også i de tilfælde, hvor et radio- eller fjernsynsforetagende uden rimelig grund nægtede at give sit samtykke på grund af rettigheder over indholdet, som foretagendet havde erhvervet.
Lovforslaget vedtaget enstemmigt med 121 stemmer.