L 143 Forslag til lov om DSB Rederi A/S.

Af: Trafikminister Jan Trøjborg (S)
Samling: 1994-95
Status: Stadfæstet
Beh sammen med L 142 og L 144

Efter 1. beh henvist til Trafikudvalget (TRU).

Efter 2. beh henvist til fornyet beh i Trafikudvalget (TRU).

Loven indebærer, at trafikministeren opretter et statsligt aktieselskab, med DSB som ejer, nemlig DSB Rederi A/S, der driver rederivirksomhed og anden virksomhed, der har forretningsmæssig sammenhæng med rederivirksomheden. Selskabet overtager driften af den færgefart, der udføres af DSB med undtagelse af havneanlæggene i Korsør, Nyborg, Halskov og Knudshoved.

Herudover indeholder loven bestemmelser om DSB-ansattes overgang til DSB Rederi A/S.

Regeringen, Venstre og Det Konservative Folkeparti indgik i november 1994 en rammeaftale for DSB for perioden 1995-1998. En del af denne aftale indebar, at DSB's rederivirksomhed m.v. skulle udskilles i et selvstændigt statsligt aktieselskab drevet på et forretningsmæssigt grundlag og med den gældende aktieselskabslovgivning som udgangspunkt.

Lovforslaget skal ses i sammenhæng med L 142 og L 144.

Lovforslaget vedtaget med 99 stemmer (S, V, KF, RV og CD) mod 17 (SF, FP og EL); 1 (Jacob Haugaard (UP)) stemte hverken for eller imod.
Partiernes ordførere
Søren Hansen (S), Svend Heiselberg (V), Kaj Ikast (KF), Tommy Dinesen (SF), Ole Donner (FP), Vibeke Peschardt (RV), Jette Gottlieb (EL) og Arne Melchior (CD)