L 108 Forslag til lov om ændring af iægemidler m.v.

(Reklame m.v.).

Af: Sundhedsminister Ester Larsen ()
Samling: 1992-93
Status: Stadfæstet
Efter 1.beh henvist til Sundhedsudvalget (SUU).

Efter 2.beh direkte overgang til 3.beh.

Loven ændrer bestemmelserne om reklame for lægemidler. Det grundlæggende krav vil dog fortsat være, at reklamen skal være saglig.

Sundhedsministeren kan fastsætte mere detaljerede regler om lægemiddelreklame. Hun kan bl.a. skille skærpede krav til oplysningerne i lægemiddelreklamer og sætte snævre grænser for medicinalfirmaernes adgang til at give gaver.

Det nugældende krav om forhåndsgodkendelse af lægemiddelreklamer ophæves. Sundhedsstyrelsens kontrol vil til gengæld blive skærpet.

Forbudet mod reklamer i radioen, i det fri ved skilte og lign., i befordringsmidler og i offentligt tilgængelige lokaler ophæves. Forbudet gælder derimod stadig for fjernsynet.

Sundhedsstyrelsen får med loven en udvidet adgang til at overvåge forbrug og prisudvikling.

Det fremgik af bemærkningerne til lovforslaget, at det bl.a. gennemførte rådsdirektiv 92/28/EØF om reklame for humanmedicinske lægemidler.

Lovforslaget fik sin endelige udformning gennem vedtagelsen af ændringsforslag stillet af sundhedsministeren.

Lovforslaget vedtaget med 100 stemmer (S, KF, V, FP, CD, RV og KRF) mod 8 (SF).
Partiernes ordførere
Tove Lindbo Larsen (S), Mariann Fischer Boel (V), Karen Højte Jensen (KF), Birgitte Husmark (SF), Jan Køpke Christensen (FP), Elisabeth Arnold (RV), Lis H. Noer (CD) og Inger Stilling Pedersen (KrF)