Efter 1. beh henvist til Arbejdsmarkedsudvalget (AMU).
Beslutningsforslaget havde følgende ordlyd:
»Folketinget opfordrer regeringen til i indeværende folketingsår at nedsætte et udvalg, der har til opgave at udarbejde en hvidbog om demokrati på arbejdspladsen.
1. Hvidbogen skal bl.a. indeholde:
1.1. En analyse af,
- hvor langt man er nået i Danmark med hensyn til at gennemføre demokrati på arbejdspladsen i såvel den private som den offentlige sektor, herunder i hvilket omfang ansættelser, forfremmelser og afskedigelser, arbejdets fordeling, arbejdstidens fordeling og placering, produktionens tilrettelæggelse, udvidelse og indskrænkning, godkendelse af produktions- og investeringsplaner, produktionens indhold, indførelse af ny teknologi og virksomhedens program for efteruddannelse er omfattet heraf, samt
- hvilke problemer man er stødt på eller forventes at støde på ved indførelse af mere demokrati på arbejdspladsen.
1.2. En analyse af,
- hvor langt andre lande, især de lande, Danmark normalt bliver sammenlignet med, er nået med hensyn til at gennemføre demokrati på arbejdspladsen, herunder i hvilket omfang ansættelser, forfremmelser og afskedigelser, arbejdets fordeling og placering produktionens tilrettelæggelse, udvidelse og indskrænkning, godkendelse af produktions- og investeringsplaner, produktionens indhold, virksomhedens program for efteruddannelse og indførelse af ny teknologi er omfattet heraf, samt
- hvilke problemer man er stødt på i forbindelse med forskellige tiltag til indførelse af mere demokrati på arbejdspladsen.
1.3. En analyse af,
- i hvilket omfang lønmodtagerne i multinationale selskaber har indflydelse på tværs af arbejdspladser - dvs. at der er demokrati - når det f.eks. drejer sig om ansættelser, forfremmelser og afskedigelser, arbejdets fordeling, arbejdstidens fordeling og placering, produktionens tilrettelæggelse, udvidelse og indskrænkning, godkendelse af produktions- og investeringsplaner, produktionens indhold, virksomhedens program for efteruddannelse og indførelse af ny teknologi, samt
- hvilke problemer man er stødt på eller forventer at støde på ved at sikre lønmodtagerne øget indflydelse på tværs af arbejdspladserne.
1.4. På bagrund af dette analysearbejde fremlægges modeller til, hvordan demokratiet på arbejdspladsen kan udformes. Det gælder både den private og den offentlige sektor.
2. Udvalget foreslås sammensat på følgende måde:
a. Repræsentanter for lønmodtagerne, hvoraf mindst halvdelen skal være beskæftiget på en almindelig arbejdsplads som lønmodtagere.
De forskellige lønmodtagerorganisationer skal være rimeligt repræsenteret i forhold til deres medlemstal.
b. Repræsentanter for arbejdsgiverne, hvor både DA, SALA, KL, Amtsrådsforeningen, Københavns/Frederiksberg Kommuner og staten kal være repræsenteret.
c. Forskere og andre med ekspertviden om danske og ikke mindst udenlandske erfaringer med demokrati på arbejdspladsen.
3. Udvalget skal færdiggøre sit arbejde senest den 1. juli 1994.«
Af bemærkningerne til beslutningsforslaget fremgik det, at forslaget skulle ses i sammenhæng med beslutningsforslag nr. B 72 om nedsættelse af et udvalg om arbejdspladsdemokrati, lovforslag nr. L 221 om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og lovforslag nr. L 222 om ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond.