L 37 Forslag til lov om ændring af lov om hovedstadsområdets kollektive persontrafik.

Af: Trafikminister Kaj Ikast (KF)
Samling: 1991-92
Status: Stadfæstet
Beh sammen med L 36.

Efter 1. beh henvist til Trafikudvalget (TRU).

Efter 2. beh direkte overgang til 3. beh.

Ifølge loven skal Hovedstadsområdets Trafikselskab senest den 1. oktober 1992 etablere individuel handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede ud over transport til behandling, terapi og lignende.

Efter loven skal HT udarbejde en plan for den individuelle handicapkørsel i samarbejde med handicaporganisationerne. Uoverensstemmelser om planlægningen kan ifølge loven indbringes for trafikministeren til afgørelse.

Lovforslaget blev fremsat som følge af vedtagelsen den 7. maj 1991 af forslag til folketingsbeslutning, hvor Folketinget pålagde regeringen at etablere kørselsordninger
for svært bevægelseshæmmede i HT-området (jf. Årbog og Registre 1990-91, side 365).

I Trafikudvalgets betænkning over lovforslaget blev der afgivet flere udtalelser vedrørende ordningens økonomi.

Loven fik sin endelige udformning efter vedtagelsen af et ændringsforslag om lovens ikrafttræden, som blev stillet af trafikministeren i betænkningen over forslaget.

Lovforslaget vedtaget med 107 stemmer (S, KF, V, SF, CD, RV og KRF) mod 7 (FP).
Partiernes ordførere
Tove Lindbo Larsen (S), Erik Larsen (V), Agnete Laustsen (KF), Tommy Dinesen (SF), Ole Donner (FP), Arne Melchior (CD), Ole Vig Jensen (RV) og Jørgen Kvist (KrF)