Efter 1. beh henvist til Trafikudvalget (TRU).
Efter 2. beh direkte overgang til 3. beh.
Ved loven tilvejebringes der mulighed for at straffe overtrædelser af EF-forordninger, som regulerer områder, der omfattes af luftfartsloven.
Om baggrunden for lovforslaget var der i bemærkningerne til lovforslaget bl.a. anført følgende:
'Hidtil har EF-retsakter på områder omfattet af lov om luftfart været udformet som direktiver rettet til medlemsstaterne, således at disse skulle udstede nationale retsakter i form af love, bekendtgørelser eller andre administrative forskrifter indeholdende de pågældende bestemmelser. Overtrædelse af sådanne bestemmelser kan straffes i medfør af den hjemmel, der allerede findes i lovens § 149.
Det må imidlertid påregnes, at der i fremtiden vil blive tale om, at EF-retsakter i videre omfang vil blive gennemført som forordninger, der umiddelbart er bindende for borgerne. Forordninger indeholder ikke straffebestemmelser, og hjemmel til at pålægge straf for overtrædelser må derfor findes i den nationale lovgivning. Sådan hjemmel findes ikke i luftfartsloven i dag.
Den umiddelbare anledning til, at forslaget om tilvejebringelse af den fornødne straffehjemmel fremsættes nu, er et forslag fra Kommissionen om harmonisering af tekniske krav og procedurer på den civile luftfarts område.
Forslaget er oprindelig fremsat som et direktivforslag, men under behandlingen i Rådets transportgruppe har der været overvejende stemning for at gennemføre forslaget i form af en forordning. I så fald vil bestemmelserne få umiddelbart bindende virkning for ejere og brugere af luftfartøjer i henseende til at opfylde nærmere bestemte krav i henseende til konstruktion, vedligeholdelse og drift af luftfartøjer. Disse bestemmelser er af væsentlig betydning for luftfartens sikkerhed, og det er derfor påkrævet, at overtrædelser kan belægges med straf'.
Lovforslaget vedtaget enstemmigt med 125 stemmer (S, KF, V, SF, FP, CD, RV og KRF).