Efter 1.beh henvist til Det Politisk-Økonomiske Udvalg (PØU).
Efter 2.beh henvist til fornyet beh i Det Politisk-Økonomiske Udvalg (PØU).
Ifølge loven bør statslige forvaltningsmyndigheder, der ledes af en bestyrelse, repræsentantskab eller tilsvarende kollektiv ledelse, så vidt muligt have en afbalanceret sammensætning af mænd og kvinder. Ved loven åbnes der mulighed for at inddrage bestyrelser for visse selvejende institutioner og visse statsejede selskaber under lovens regler.
Proceduren for udpegning af medlemmer til bestyrelserne m.v. er fastlagt efter principperne i udvalgsloven, se straks nedenfor, hvilket vil sige, at myndigheden og organisationen, der skal stille forslag om et medlem, både skal foreslå en mand og en kvinde. Det vil dog være muligt at fravige lovens bestemmelser i tilfælde, hvor en særlig sagkundskab efter en konkret vurdering udelukker ligestilling, samt i tilfælde, hvor organisationen eller myndigheden ikke har mulighed for at lade sig repræsentere ved både mænd og kvinder.
Lovforslaget var ifølge bemærkningerne en fortsættelse af det arbejde med at fremme ligestillingen mellem mænd og kvinder, som blev påbegyndt ved gennemførelsen af lov nr. 157 af 24. april 1985 om ligestilling mellem mænd og kvinder ved udpegning af medlemmer til offentlige udvalg, kommmissioner og lignende, se Folketingets Årbog 1984-85 side 224.
Regeringens beslutning om at fremsætte nærværende lovforslag havde bl. a. baggrund i et udvalgsarbejde, der blev iværksat efter vedtagelsen den 21. maj 1987 af forslag til folketingsbeslutning om kvinderepræsentation i visse bestyrelser, fonde og lignende, fremsat af Det Radikale Venstre, se Årbog & Registre 1986-87 side 262, og som resulterede i et ønske om udarbejdelse af retningslinjer for sammensætningen af bestyrelser og lignende for aktieselskaber m.v., hvor det offentlige har indstillings- eller godkendelsesret ved bestyrelsernes sammensætning. Nærværende lovforslag kom dog kun til at omfatte fremme af ligestilling i rent statsligt regi.
I udvalgets tillægsbetænkning understregede et flertal (S, KF, SF, V, RV og CD) betydningen af, at loven på baggrund af de indhøstede erfaringer skal tages op til revision i folketingsåret 1995-96.
Lovforslaget vedtaget med 113 stemmer (S, KF, SF, V, RV, CD, KRF og Hugo Holm (UP)) mod 10 (FP).