L 44 Forslag til lov om ændring af lov om skoleskibsafgift.

Af: Industriminister Nils Wilhjelm (KF)
Samling: 1987-88 (1. samling)
Status: Stadfæstet
Lov nr. 777 af 09-12-1987
Efter 1. beh henvist til Erhvervsudvalget.

Ved loven forlænges lov om skoleskibsafgift i 4 år til udgangen af 1991.

Som følge af strukturændringen inden for Industriministeriet overføres kompetencen for så vidt angår lovens administration m.v. samtidig til Søfartsstyrelsen, jf. iøvrigt nedenfor under L 110.

I medfør af loven skal ejere af skibe over 300 BRT betale en afgift til staskassen til delvis dækning af udgifterne ved driften af skoleskibet »DANMARK«.

Om baggrunden for lovforslaget hed det i den skriftlige fremsættelse:

»Skoleskibet Danmark«s sejlplan er tilrettelagt således, at der årligt gennemføres 2 togter, hvert af 5 måneders varighed, ét om efteråret for søfartsskoleelever og ét om foråret for navigationselever, der allerede har gennemgået søfartsskoleuddannelsen.

Medens udgifterne til gennnemførelse af togtet for søfartsskoleelever fuldt ud dækkes af staten, har rederierhvervet i mange år bidraget til dækning af udgifterne ved togtet for navigationselever.

Rederiforeningerne lægger vægt på, at skoleskibet bevares som et uddannelsesskib. Samtidig er det erhvervets principielle synspunkt, at driften burde være fuldt ud statsfinansieret.

Da sejlskibsuddannelse ikke kræves som betingelse for erhvervelse af sønæringsbevis som styrmand, finder jeg det imidlertid ikke urimeligt, at erhvervet fortsat yder et vist bidrag til den del af skoleskibets driftsudgifter, der vedrører uddannelsen af navigationselever.«

Lovforslaget vedtaget med 108 stemmer (S, KF, SF, V, RV, CD, KRF, FK og Steenholdt (Grønl.)) mod 8 (FP).
Partiernes ordførere
Svend Andersen (S), Henning Andersen (KF), Jens Skrumsager Skau (V), Hans Larsen-Ledet (RV), Pia Dahl (FP) og Henrik Michael Berlau (FK)