Efter 1. behandling henvist til kulturudvalget.
Ved loven indførtes en varig ordning for lokal radiovirksomhed uden for Danmarks Radio til afløsning af den 3-årige forsøgsordning, der udløb den 31. marts 1986.
Efter loven kan selskaber, foreninger o.lign. under visse nærmere angivne forudsætninger og på visse nærmere angivne vilkår få tilladelse til radiovirksomhed ved hjælp af radioanlæg eller kabelanlæg inden for et lokalt område. Tilladelse kan dog ikke gives selskaber m.v., hvori erhvervsvirksomheder, herunder dagblade, har bestemmende indflydelse.
De enkelte kommuner har ifølge loven ret til at få en tilladelse som nævnt ovenfor, såfremt kommunernes formål med programvirksomheden alene vil være at stille produktions- og sendefaciliteter til rådighed for interesserede borgere og at formidle kommunal information.
Tilladelse til radiovirksomhed for såvel selskaber, foreninger o. lign. som for kommunerne udstedes af nyoprettede lokale nævn, der nedsættes af kommunalbestyrelsen, således at der tilstræbes en bred repræsentation af det lokale foreningsliv.
Tilladelsen er tidsbegrænset, men kan fornys.
De lokale nævn fører tilsyn med programvirksomheden og påtaler overtrædelser af loven.
Nævnenes afgørelser om udstedelse og inddragelse af tilladelser kan indbringes for et af ministeren for kulturelle anliggender nedsat udvalg, der også træffer den endelige administrative afgørelse om fordelingen af sendestationer på lokalområder under hensyn til de frekvensmæssige muligheder.
Udvalget har endvidere til opgave at rådgive ministeren om lokal radiovirksomhed.
Loven fik sin endelige udformning efter vedtagelsen af de i udvalgsbetænkningen stillede ændringsforslag af ministeren for kulturelle anliggender, af et flertal bestående af udvalget med undtagelse af FP og af et flertal bestående af S, SF og RV. Herved kom loven kun til at omfatte lokal radiovirksomhed og ikke som oprindeligt foreslået tillige lokal TV-virksomhed (se dog de 2 nærmest følgende sager samt den under A. II, nr. 21 omtalte sag). Desuden udgik bl.a. en oprindeligt foreslået bestemmelse, der skulle have muliggjort reklamefinansiering af programvirksomheden.
Om bl.a. de her omtalte ændringer er der i udvalgets betænkning bl.a. anført følgende:
»Ministeren har i et samråd over for udvalget oplyst, at ministeren kan acceptere, at lovforslaget begrænses til lokal radiovirksomhed, idet det herved forudsættes, at ordningen vedrørende lokal fjernsynsvirksomhed afklares inden 1. februar 1986, således at der inden dette tidspunkt fremsættes lovforslag enten om en permanent ordning eller om forlængelse af den eksisterende forsøgsordning for lokal fjernsynsvirksomhed.
Spørgsmålet om finansiering ved reklamer og om salg af sendetid til politiske partier og religiøse bevægelser på såvel radio- som fjernsynsområdet skal indgå i denne stillingtagen tillige med spørgsmålet om muligheden for i fællesantenneanlæg at foretage en udvælgelse af modtagne programmer, spørgsmålet om yderligere »must-carry«-bestemmelser for fællesantenneanlæg samt spørgsmålet om brugerindflydelse og mindretalsbeskyttelse i sådanne anlæg.«
Ved 3. behandling blev lovforslaget enstemmingt vedtaget med 149 stemmer; 5 (VS) stemte hverken for eller imod.