L 55 Lov om ændring af lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v.

Af: Minister for skatter og afgifter Isi Foighel (KF)
Samling: 1983-84 (2. samling)
Status: Stadfæstet
Lov nr. 151 af 11-04-1984
Efter 1. behandling henvist til skatte- og afgiftsudvalget.

Loven indeholder en udvidet bemyndigelse til ministeren for skatter og afgifter til - efter forhandling med ministeren for offentlige arbejder - at opkræve afgifter af udenlandsk indregistrerede køretøjer ved kørsel her i landet. Ændringen giver mulighed for at fastsætte en afgift af samme størrelsesorden, som afkræves danske køretøjer ved kørsel i de pågældende lande. Loven åbner således mulighed for at indføre beskatning efter gensidighedsprincippet. Denne del af loven trådte i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.

Ved lovændringen indførtes endvidere nye og lavere satser i vægtafgiften for 3-akslede busser, og der blev givet ministeren for skatter og afgifter bemyndigelse til at fastsætte regler for afgiftsgodtgørelse for visse former for godstransport ved kombineret jernbane- og landevejstransport i overensstemmelse med et EF-direktiv herom. Disse ændringer trådte i kraft den 1. maj 1984.

Om baggrunden for lovændringen hed det i den skriftlige fremsættelse bl.a.:

»Ændringen er begrundet i en stigende kritik fra erhvervslivet over de vejskatter, som danske lastvogne betaler ved kørsel i Norge og Sverige. Mellem Danmark og de fleste europæiske lande er der ved indgåede aftaler eller på anden måde etableret gensidig afgiftsfritagelse. Bemyndigelsen vil derfor ikke blive anvendt over for disse landes køretøjer og heller ikke i tilfælde, hvor der ikke er noget trafikpolitisk grundlag herfor. I Norge og Sverige opkræves en kilometerafgift af danske lastvogne m.v., som for et vogntog på f.eks. 42 t udgør henholdsvis 1,56 n.kr. pr. km og 0,415 s.kr. pr. km. Køretøjer fra disse lande kører afgiftsfrit i Danmark.

Den nuværende bemyndigelse har ikke hidtil været bragt i anvendelse, bl.a. fordi man har tilstræbt en aftalemæssig løsning på dette område. Med den udvidede bemyndigelse vil der kunne indføres en afgift af norske og svenske lastbiler, som er højere end den danske vægt- og udligningsafgift. Afgiften vil - så vidt det er teknisk muligt - ikke blive højere end den norske og svenske kilometerafgift og vil ligesom disse blive beregnet under hensyntagen til køretøjets totalvægt og den kørte vejstrækning.

Hvis der indføres en afgift af såvel norske som svenske lastbiler på samme niveau som beskatningen af danske køretøjer i disse lande, vil den kunne indbringe et provenu på ca. 13 mill. kr. årligt.

Jeg vil midlertid gerne understrege, at det primært ikke er hensigten at fremskaffe et øget provenu til statskassen, men derimod at skabe et bedre grundlag for forhandling især med Norge med henblik på opnåelse af gensidig afgiftsfrihed.«

Lovforslaget blev ved 3. behandling vedtaget enstemmigt med 130 stemmer.
Partiernes ordførere
Egon Jensen (S), Arne Lund (KF), Birthe Rønn Hornbech (V), Ruth Olsen (SF), Aase Olesen (RV), Bente Juncker (CD), Ove Jensen (FP), Arne Bjerregaard (KrF) og Jørgen Lenger (VS)