L 41 Lov om museer m.v.

Af: Minister for kulturelle anliggender Mimi Jakobsen (CD)
Samling: 1983-84 (2. samling)
Status: Stadfæstet
Lov nr. 291 af 06-06-1984
Efter 1. behandling henvist til kulturudvalget.

Efter 2. behandling henvist til fornyet udvalgsbehandling.

Loven medfører, at der nu er en samlet lovgivning for hovedparten af de statslige og statsstøttede museer, dvs. for de statsejede museer, for Ny Carlsberg Glyptotek og De danske Kongers kronologiske Samling på Rosenborg samt for de museer, som hidtil har været omfattet af lov om statstilskud til museer, lov nr. 304 af 10. juni 1976, som nu ophæves.

I forhold til denne hidtil gældende tilskudslov, hvis bestemmelser for størstedelens vedkommende også er indeholdt i denne nye lov, er lovgivningen vedrørende museerne bl.a. udbygget med fællesbestemmelser om de opgaver, der påhviler museerne, bestemmelser om de statslige museer og om særlige forpligtelser, der pålægges de store statslige museer i forhold til de øvrige museer.

Endvidere medfører loven, at der ydes tilskud til forskellige permanente fællesinstitutioner, og at staten kan påtage sig den forsikringsmæssige risiko for større, officielle udenlandske udstillinger på danske museer og andre særlige udstillingssteder.

Som følge af den ressortomlægning mellem miljøministeriet og kulturministeriet, som blev gennemført ved kgl. resolution af 10. januar 1983, indeholder loven også bestemmelser om arkæologiske opgaver, herunder også bestemmelse om nedsættelse af et arkæologisk nævn.

Lovforslaget er en genfremsættelse af et i folketingsårets 1. samling fremsat forslag (se A.II. nr. 31, 1. samling).

Om formålet med lovforslaget er i den skriftlige fremsættelse bl.a. anført, at museumsområdet, som helhed ønskes styrket, dels gennem en afhjælpning af de mest påtrængende økonomiske vanskeligheder på en række museer, dels ved yderligere at fremme samarbejdet mellem museerne bl.a. gennem den tætte forbindelse, der foreslås etableret mellem de store statslige museer og de øvrige museer.

Loven fik sin endelige udformning gennem vedtagelse af nogle af ministeren for kulturelle anliggender i betænkningen stillede ændringsforslag, der blev tiltrådt af udvalget med undtagelse af FP, samt ved vedtagelse af et enkelt ændringsforslag stillet i tillægsbetænkningen af samme flertal.

Lovforslaget gennemgik en meget grundig udvalgsbehandling, og i udvalgets betænkning, hvortil der i øvrigt i det hele henvises, er bl.a. anført følgende:

Ministeren for kulturelle anliggender har over for udvalget erklæret, at hun kan gå ind for, at opbygningen af det centrale register over kunstværker (lovforslagets § 8, stk. 4) strækkes over en længere årrække, således at de til centralregistrets drift afsatte beløb kan reduceres med i alt 155.800 kr. årligt (januar 1983 pris- og lønniveau) til aflønning af 1 AC-medarbejder. Beløbet i 1985 til centralregistret udgør herefter 1.098.400 kr. Det herved besparede beløb anvendes til finansiering af den foreslåede forhøjelse af rådighedssummen, jfr. lovforslagets § 34.

Udvalget har over for ministeren for kulturelle anliggender rejst spørgsmålet om naturvidenskabelige fund, der ligesom danefæ kan karakteriseres som værende af særlig videnskabelig værdi. Det drejer sig om meget sjældne rester af planter og dyr, der er bevaret fra fortiden samt meteoritter og hertil sjældne geologiske fund, der er omfattet af UNESCO's Konvention om beskyttelse af verdens kulturarv.

Ministeren har oplyst, at det for øjeblikket er frit for enhver, der gør sådanne fund her i landet, at beholde dem som sin ejendom og eventuelt sælge dem ud af landet. Spørgsmålet om gennemførelse af særlige beskyttelsesbestemmelser for fund af naturvidenskabelig art er ikke blevet overvejet i forbindelse med forberedelsen af dette lovforslag, og et sådant spørgsmål kræver efter ministerens mening indgående overvejelser.

Ministeren har oplyst, at overvejelserne om de påpegede beskyttelsesbestemmelser må forudsætte nærmere forhandlinger mellem de implicerede ministerier på grundlag af et oplæg fra de naturhistoriske museer.

Ministeren har på denne baggrund erklæret sig enig i, at dette spørgsmål indgår i overvejelserne i forbindelse med den næste revision af museumsloven.

Ministeren for kulturelle anliggender har vedrørende driften af Ny Carlsberg Glyptotek (lovforslagets § 15) til udvalget oplyst, at hun over for Københavns kommune har givet tilsagn om snarest muligt og inden næste lovrevision at søge at finde udvej for en lettelse af kommunens bidrag til Glyptoteket. Kommunen har accepteret for en begrænset tidsperiode at fortsætte med at dække 1/3 af underskuddet, således at lovforslagets § 15 bibeholdes.

Specielt hvad angår konservering, har ministeren over for udvalget givet udtryk for, at der er sket en vigtig udbygning inden for konserverings- og restaureringsområdet gennem de senere år, og at museernes udgifter til bevaring og konservering i takt hermed er blevet forøget år for år både på de kulturhistoriske museer og på kunstmuseerne.

Der er således gennem de senere år blevet oprettet konserveringsanstalter ved enkelte større kulturhistoriske museer og der er desuden opbygget en række fælles konserveringsanstalter.

Den nævnte udbygning inden for konserverings- og restaureringsområdet har imidlertid ikke kunnet forløbe uden nogle personalemæssige tilpasningsvanskeligheder mellem udbud og efterspørgsel, først og fremmest med hensyn til konserveringsteknikere på den kulturhistoriske linje. Det har derfor været nødvendigt at ansætte udenlandske teknikere. Det er imidlertid lykkedes gennem ekstrabevillinger til Konservatorskolen fra 1983 at sikre flere uddannelsespladser til konserveringsteknikere på den kulturhistoriske linje.

Det kan i øvrigt oplyses, at der på finansloven for 1984 er optaget en bevilling på 2 mill. kr. til særlige konserveringsopgaver, som museerne ikke har mulighed for at løse over de ordinære driftsbudgetter.

Lovforslaget blev ved 3. behandling vedtaget med 149 stemmer (S, KF, V, SF, RV, CD, VS og KrF) mod 6 (FP og FD).
Partiernes ordførere
Inge Fischer Møller (S), Knud Erik Kirkegaard (KF), Mette Madsen (V), Birthe Hansen (SF), Bernhard Baunsgaard (RV), Bente Juncker (CD), Kristen Poulsgaard (FP), Inger Stilling Pedersen (KrF) og Steen Tinning (VS)