Efter 1. behandling henvist til retsudvalget.
Ved loven sker en tilpasning af tinglysningslovens regler om forholdet mellem flere panthavere, således at reglerne også kan anvendes på indekspantebreve.
Loven indeholder for det første en regel, som sikrer, at der også kan vedtages oprykning efter et indekspantebrev, jfr. lovens formulering af § 40 a.
Ombyttes et traditionelt pantebrev med et indekspantebrev, kan der opstå en række problemer i relation til de efterstående panthavere, hvis disse ikke har samtykket i ombytningen. Dette problem reguleres i den gennemførte formulering af § 40 b.
Stk. 1 i § 40 b har til formål at klargøre prioritetsfølgen i ejendommen, hvor indekspanteretten som følge af den fastsatte indeksregulering ikke kan rummes på den tidligere panterets plads. Stk. 2 har til formål at beskytte efterpanthavernes oprykningsret efter den tidligere panteret, og stk. 3 har til formål at undgå, at de efterpanthavere, som ikke skal respektere indekspanteretten, udsættes for tab på tvangsauktion som følge af, at forprioriteten uden deres samtykke er blevet besat med et indekspantebrev.
Endelig indeholder loven en præcisering af, at en almindeligt holdt klausul i et pantebrev om, at panthaver er villig til at respektere lån af nærmere angivne midler, ikke omfatter indeksregulerede pantebreve, medmindre dette særligt er aftalt, jfr. lovens formulering af § 41 a.
Lovforslaget blev fremsat som et led i regeringens forslag til en finansieringsreform, hvori indgår planer om at indføre adgang til at optage indeksregulerede realkreditlån. Forslaget skal navnlig ses i sammenhæng med det af boligministeren fremsatte forslag til lov om indeksregulerede realkreditlån, jfr. ovenfor under A. I., nr. 17. Lovforslaget blev ved 1. behandling positivt modtaget af ordførerne for S, SF, CD og VS. Der blev ikke fremsat ændringsforslag, og lovforslaget blev ved 3. behandling enstemmigt vedtaget med 89 stemmer; 49 (KF, V, RV og KrF) undlod at stemme.