Efter 1. behandling henvist til skatte- og afgiftsudvalget.
Loven indeholder først og fremmest en omlægning af det gældende danske system for beskatning af tjenesteydelser. Medens momsloven er generel, for så vidt angår vareområdet, idet den i princippet lægger afgift på den erhvervsmæssige omsætning af alle varer, var tidligere kun de tjenesteydelser, der udtrykkeligt var nævnt i loven, omfattet af afgiftspligten.
Nu er afgiften også generel, for så vidt angår tjenesteydelser, således at erhvervsmæssig omsætning af alle tjenesteydelser principielt bliver afgiftspligtig.
Loven indeholder dog en række ydelser, der er undtaget fra afgiftspligten. Som de vigtigste kan anføres:
Hospitalsbehandling og sundhedspleje, den sociale forsorg, skoleundervisning m. v. og faglig uddannelse, amatørsportsarrangementer og -aktiviteter, personbefordring, udlejning m. v. af fast ejendom, forsikringsvirksomhed, bank- og finansieringsvirksomhed, postvæsenets tjenesteydelser og rejsebureauvirksomhed.
Som eksempler på tjenesteydelser, der efter loven fremtidig skal svare afgift, kan bl. a. nævnes køreskoler og advokatvirksomhed.
Loven trådte i kraft 1. oktober 1978.
I forbindelse med, at advokatvirksomhed blev inddraget under momspligten (hvilket ikke var en del af det oprindelige lovforslag) udtalte et flertal (S, V, KF og RV) i betænkningen fra skatte- og afgiftsudvalget, hvortil lovforslaget var blevet henvist efter 1. behandling, flg:
»For at imødegå den fordyrelse af almindelige retshjælpsforretninger, der bliver en følge af, at advokatvirksomhed bliver inddraget under loven, er flertallet enigt om, at der skal ske en udligning over det offentlige retshjælpssystem således, at denne kan træde i kraft den 1. oktober 1978.
Justitsministeren har i et samråd nærmere redegjort for, hvorledes en sådan udligning kan udformes inden for en beløbsramme af 25 mill. kr. (uden afgift).«
Baggrunden for lovændringen var i øvrigt »Rådets 6. direktiv af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag«.
Ved 3. behandling blev lovforslaget vedtaget med 102 stemmer mod 45 (FP, SF, DKP, KrF, VS og DR).