Efter 1. behandling henvist til arbejdsmarkedsudvalget.
Loven, der trådte i kraft den 1. juli 1978, indeholder en række ændringer i funktionærloven, medhjælperloven, lærlingeloven og sømandsloven på punkter, hvor disse love var i strid med princippet om ligebehandling mellem mænd og kvinder. Desuden medfører loven, at en funktionær og en medhjælper med henblik på arbejdsgiverens tilrettelæggelse af arbejdet senest 3 måneder før det forventede fødselstidspunkt skal give oplysning om, hvornår hun påregner at begynde sin barselorlov.
Om baggrunden for lovforslaget udtalte arbejdsministeren i sin fremsættelsestale:
»Forslaget er et led i gennemførelsen af EF-Rådets direktiv af 9. februar 1976 om gennemførelsen af princippet om ligebehandling af mænd og kvinder for så vidt angår adgang til beskæftigelse, erhvervsuddannelse, forfremmelse samt arbejdsvilkår.
Gennemførelsen af selve direktivet finder sted ved det samtidig fremsatte forslag til lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse m. v., hvortil jeg henviser.
Direktivet forpligter imidlertid også Danmark til at foretage ændringer i den bestående lovgivning, således at denne kommer i overensstemmelse med direktivet. Der har af denne grund været foretaget en gennemgang af lovgivningen, og forslaget, der indebærer ændringer i sømandsloven, lærlingeloven, medhjælperloven og funktionærloven, er et resultat heraf.«
Lovforslaget kom til 1. og 2. behandling sammen med det ovenfor nævnte forslag til lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse m. v. (se nærmest foranstående sag) og det af statsministeren fremsatte forslag til lov om ligestillingsrådet (se A. I. nr. 140).
I den af udvalget afgivne betænkning stillede arbejdsministeren ændringsforslag, der medførte den ovenfor omtalte oplysningspligt for funktionærer og medhjælpere. Endvidere stillede et mindretal (FP) ændringsforslag om, at de foreslåede ændringer i funktionærloven, medhjælperloven og lærlingeloven skulle udgå.
Efter at de af arbejdsministeren stillede ændringsforslag var blevet vedtaget og de af mindretallet stillede ændringsforslag forkastet, blev lovforslaget ved 3. behandling vedtaget med 102 stemmer mod 32 (FP, KrF og DR) medens 5 (VS) hverken stemte for eller imod.