Efter 1. behandling henvist til udvalget om offentlige arbejder.
Lovens § 1 giver ministeren for offentlige arbejder hjemmel til at anlægge en motorvej fra Skovby til Christiansfeld, medens § 2 bemyndiger ministeren til som hovedlandevej at anlægge en vejstrækning fra den nuværende hovedlandevej 133, Maribo-Nakskov-Tårs færgeleje ved Halsted nord om Nakskov til Branderslev, hvor vejen tilsluttes nævnte hovedlandevej 133.
§§ 3 og 4 indeholder bestemmelser om omklassificeringer af forskellige vejstrækninger i Sønderjylland, på Lolland og ved Århus.
I bemærkningerne til § 1 anfører ministeren for offentlige arbejder, at vejen i lighed med den vedtagne motorvejsstrækning Rise-Hjarup-Skovby påtænkes udført som bred, 2-sporet, facadeløs vej forbeholdt motortrafik med alle skæringer ude af niveau, men således forberedt, at den vil kunne indgå som den ene halvdel af en fuldt udbygget, 4-sporet motorvej.
Ved 1. behandlingen blev der fra flere partiers ordførere rejst tvivl om det hensigtsmæssige i den foreslåede trinvise udbygning af motorvejsnettet.
Under udvalgsarbejdet blev dette spørgsmål genstand for en grundig behandling, som afsluttedes med, at der blev skabt flertal for en 4-sporet, reduceret motorvejstype.
Af udvalgets betænkning fremgår følgende:
„Udvalget har under flere samråd med ministeren for offentlige arbejder fået redegørelse for fordele og ulemper ved udførelse af vejstrækningen Skovby-Christiansfeld i en trinvis udbygning og ved straks at anlægge motorvejen i dens endelige udbygning med enten 26 m eller 38 m bredde.
Udvalget har fundet, at der er så væsentlige trafikale fordele forbundet med motorvejen, at denne bør anlægges straks, men har på den anden side ment, at der kun er behov for at anlægge den i en bredde af 26 m. Udvalget har herved været opmærksom på, at det ikke vil være muligt senere at udvide motorvejen til en 38 m bred profil som følge af broer m. v. for skærende veje.
Ministeren har ment at måtte tilslutte sig udvalgets synspunkter, men har i denne forbindelse peget på, at beslutningen vedrørende Skovby-Christiansfeldstrækningen må få tilsvarende konsekvenser for de resterende strækninger af „det lille H": Rise-Hjarup-Skovby, Nr. Stenderup-Vejle syd, Vejle-Horsens, Horsens-Nybro, Børup-Herslev, Korsebjerg-Hjulby, Ringsted-Skovse og Rønnede-Sakskøbing.
For så vidt angår overføringerne over Storstrømmen og Guldborgsund kræver det dog en nærmere undersøgelse, forinden der kan tages stilling til, om disse straks bør udføres for 4 spor. Ministeren har endvidere peget på, at beslutningen og dens konsekvenser vil betyde en forsinkelse af det forudsatte anlægsprogram for motorvejene.
Udvalget har tilsluttet sig dette og har taget til efterretning, at en sådan forsinkelse må påregnes."
Herefter blev lovforslaget ved 3. behandling vedtaget med 148 stemmer mod 5 (VS).