Efter 1. behandling henvist til socialudvalget.
Efter deling af lovforslaget ved 2. behandling henvist til fortsat udvalgsbehandling.
Med ikrafttræden 1. juli 1977 er der gennemført følgende ændringer:
Adgangen til førtidig pension er nedsat fra 60 til 55 år, hvortil der er knyttet bestemmelse om lovrevision i 1981-82, og særreglerne om folkepensionens mindstebeløb, der har omfattet en ganske lille gruppe pensionister, der modtager pension fra private jernbaneselskaber o. lign., er blevet ophævet for at tilvejebringe administrativ forenkling.
Med hensyn til den førstnævnte ændring bemærkes, at ansøgningen skal være begrundet i sociale og arbejdsmarkedsmæssige forhold.
Det fremgår af de bemærkninger, som ledsager lovforslaget, at socialministeren vil fastsætte nærmere regler om adgangen til at få tilkendt og modtage førtidig pension i det nævnte aldersinterval.
I disse regler vil der blive lagt vægt på samarbejdet med arbejdsformidlingen og på, at også ægtetællen har udnyttet sine arbejdsmuligheder. Det fremgår endvidere heraf, at pensionen tilkendes for en begrænset periode, indtil videre for to år ad gangen, samt at der løbende skal gøres forsøg på at genetablere kontakten til arbejdsmarkedet. Disse synspunkter blev understreget i den af udvalget afgivne tilføjelse til betænkningen.
I bemærkningerne til lovforslaget er det endvidere oplyst, at indførelsen af pensionstilkendelse for ovennævnte aldersgruppe efter et socialt kriterium i et vist omfang må forventes at få afsmittende virkning ved tilkendelse af førtidspension efter den allerede bestående dispensationsadgang, som er hjemlet i folkepensionslovens § 2, stk. 2, omfattende:
1) mænd mellem 60 og 67 år,
2) enlige kvinder mellem 60 og 62 samt
3) gifte kvinder mellem 60 og 67 år.
Tilkendelse af pension til disse tre grupper sker hyppigst på grundlag af kombinerede lægelige og sociale årsager. Tilkendelse kan dog også ske alene på grundlag af det ene kriterium. Afsmitningen kan forekomme ved, at praksis bliver lempeligere m. h. t. tilkendelse begrundet i det sociale kriterium eller det blandede sociale-lægelige kriterium.
Det bemærkes, at lovforslaget oprindeligt udgjorde en del af et mere omfattende lovforslag, som deltes i to forslag under behandlingen i folketinget, se nærmest foranstående sag.
I tilføjelsen til betænkningen stillede et mindretal (fremskridtspartiets, det konservative folkepartis og centrum-demokraternes medlemmer af udvalget) ændringsforslag, hvorefter den omhandlede pension ikke kunne gøres tidsbegrænset. Et andet mindretal (socialistisk folkepartis og Danmarks kommunistiske partis medlemmer af udvalget) stillede ændringsforslag, hvorefter pensionen for de af lovforslaget omhandlede grupper hæves til dagpengeniveauet for arbejdsløshedsforsikrede. Efter at begge sæt ændringsforslag var blevet forkastet ved 2. del af 2. behandling, blev lovforslaget ved 3. behandling vedtaget med 114 stemmer for og 32 (FP, DKP og VS) imod; 3 medlemmer (SF) stemte hverken for eller imod.