Efter 1. behandling henvist til erhvervsudvalget.
Lovens § 1 bemyndiger handelsministeren til inden for et beløb af 60 mill. kr. at yde garanti af statskassen til bygning af mindre skibe.
For disse garantier skal der ifølge § 2 stilles en i hvert enkelt tilfælde godkendt sikkerhed. Vilkårene herfor fastsættes af direktoratet for egnsudvikling, der i medfør af en af handelsministeren udstedt bekendtgørelse er bemyndiget til at yde de af loven omfattede garantier.
Til bistand ved behandlingen af ansøgninger nedsætter handelsministeren et udvalg, der består af en formand, som udpeges af handelsministeren, og tre andre medlemmer, der repræsenterer handelsministeriet, finansministeriet og arbejdsministeriet. Udvalget tiltrædes af sagkyndige på det pågældende område, som udpeges af handelsministeren.
Loven, der ikke gælder for Grønland, ophæver lov nr. 331 af 24. november 1961 om garantier eller lån til bygning af mindre fragtskibe.
Loven træder således i stedet for den hidtidige garantiordning, dog at låneadgangen ikke er medtaget.
Baggrunden for lovforslaget fremgår af dets bemærkninger og fremsættelsestale:
„ ... Der har fra den mindre skibsfarts og værfternes side været vist stor interesse for den hidtidige ordning. Fra forhøjelsen af garantibeløbet i 1968 til finansåret 1972-73 og igen i 1975-76 har det årlige garantibeløb været udnyttet fuldt ud. I finansårene 1973-74 og 1974-75 blev der kun ydet garantier i meget beskedent omfang, da ordningen fortrinsvis søgtes anvendt af rederier, som kun i ringe grad repræsenterede egentlige shippinginteresser. I det sidste par år er der sket en ændring i dette forhold, og der er i dette finansår allerede modtaget ansøgninger fra kvalificerede ansøgere for mere end garantibeløbet. Der er derfor behov for at udvide garantirammen væsentligt, og samtidig hermed er det praktisk at tilpasse lovteksten til de ændrede finansieringsregler, som bl. a. er fastlagt i EF og OECD.
Lovforslaget vil, i lighed med den hidtidige lov, bidrage til at støtte den mindre skibsfart, hvilket ikke blot har betydning for beskæftigelsen i søfartserhvervet og for sømandsuddannelsen, men også for beskæftigelsen på de mindre værfter, der har en væsentlig lokal beskæftigelsesmæssig betydning. En moderne og effektiv småskibsflåde er ligeledes af betydning for Danmarks valutaindtjening ...".
Lovforslaget blev ved 3. behandling vedtaget med 118 stemmer mod 26 (FP og VS), medens 1 medlem (Berglund) undlod at stemme.