Efter 1. behandling henvist til erhvervsudvalget. Lovforslaget skaber forudsætningen for at oprette et erhvervsregister over erhvervsdrivende, som i forvejen har registreringsforpligtelser over for det offentlige. Erhvervsregistret forudsættes således opbygget på grundlag af bestående registre, og der foreslås ikke gennemført nye registreringsforpligtelser.
Således bestemmes i § 1, at det centrale erhvervsregister oprettes under økonomiministeren, hvis opgave er at administrere den offentlige erhvervsregistrering, herunder at varetage de i § 1 nævnte opgaver:
1) at bistå offentlige myndigheder i erhvervsregistreringsspørgsmål,
2) efter anmodning at give oplysninger om de registrerede enheder til offentlige myndigheder, jfr. § 10, samt til andre, jfr. § 11, og
3) at medvirke ved samordning og forenkling af den offentlige erhvervsregistrering.
§ 2 fastlægger nærmere registerets opgaver, og § 3 fastslår nedsat et erhvervsregisterråd, der navnlig skal behandle spørgsmål om
1) reglerne for registrets førelse, jfr. § 4,
2) registrets indhold af oplysninger, jfr. § 5, og
3) anvendelsen af de registrerede oplysninger, jfr. § 10 og § 11.
I forslagets § 5, stk. 1, er opregnet de arter af identifikationsoplysninger, der kan optages i erhvervsregistret, og i § 5, stk. 2, de grupper af andre oplysninger, der kan registreres. Opregningen i § 5 er udtømmende med hensyn til ikke offentligt tilgængelige oplysninger.
Reglerne for videregivelse af oplysninger fra erhvervsregistret indeholdes i lovforslagets §§ 10 og 11. § 10 vedrører regler om videregivelse til offentlige myndigheder og institutioner, og § 11 omhandler videregivelse til private.
Det forudsættes i § 10, at der ved bekendtgørelser fastsættes nærmere regler om, i hvilket omfang ikke offentligt tilgængelige oplysninger, der er optaget i registret, kan videregives til offentlige myndigheder, samt i hvilket omfang og på hvilke betingelser den modtagende myndighed kan videregive sådanne oplysninger.
I forslagets § 11 om videregivelse til private foretages en udtømmende opregning af de identifikationsoplysninger, som foreslås gjort offentligt tilgængelige. Det er den registrerede enheds navn, adresse, beliggenhed, ejerform og art, herunder branche. Herudover kan andre i registret optagne oplysninger, der i henhold til særlige lovbestemmelser er gjort offentligt tilgængelige, videregives til enhver. Den udtømmende opregning af de arter af oplysninger, som efter § 11 kan videregives til alle, indebærer en begrænsning af udleveringspligten i forhold til den udleveringspligt, som statueres i medfør af lov om offentlighed i forvaltningen.
Lovforslagets § 12 fastlægger en udvidet tavshedspligt for de personer, som virker i registret, og § 13 åbner adgang til idømmelse af bøde til den, der undlader rettidigt at meddele oplysninger eller forsætligt eller ved grov uagtsomhed afgiver urigtige oplysninger.
Lovforslaget tager ikke stilling til den organisatoriske placering af erhvervsregistret. Udgangspunktet ved opbygningen af registret tages i Danmarks Statistiks erhvervsregister, der allerede samarbejder med en række af de offentlige administrationer, der har registreret erhvervsvirksomheder og arbejdsgivere.
Erhvervsudvalget nåede ikke at afgive betænkning over lovforslaget, inden folketingsvalget blev udskrevet.
Det genfremsattes og gennemførtes med nogle ændringer i folketingsårets 2. samling, se under 2. samling, A.I. nr. 168.