Efter 1. behandling henvist til miljøudvalget.
Loven må ses i sammenhæng med lov om miljøbeskyttelse
(se foran under nr. 48) og lov om ændring af lov om vandforsyning og lov om offentlige veje (se nærmest foranstående sag).
Ved gennemførelsen af miljøreformen fandt man det mest hensigtsmæssigt at samle de væsentligste af de regler, der vedrører forureningsbekæmpelsen, i én lov, miljøloven.
Ved at overføre reglerne om beskyttelse af vandforsyningsinteresser og om beskyttelse af overfladevand til miljøbeskyttelsesloven, tilvejebringes der en forenkling og koordinering inden for denne meget væsentlige del af miljøbeskyttelsesområdet.
Fra lovforslagets bemærkninger kan følgende anføres:
"Ved vurderingen af, hvilke emner der bør overflyttes til miljøbeskyttelsesloven, har udgangspunktet været, om de pågældende bestemmelser helt eller delvis sigtede mod eller vedrørte beskyttelsen af vandets kvalitet. Ud fra dette kriterium har man foreslået at ophæve reglerne om forbud mod forurening af vandløb og havet i vandløbslovens kapitel II samt reglerne i kapitel XI om afledning af spildevand. I konsekvens af disse ændringer indeholder lovforslaget tillige bestemmelser om ophævelse af en række regler, bl. a. i lovens kapitel V om regulativer og i kapitel XII om tilsyn og kontrol, der alle er snævert knyttede til spildevandsreglerne, navnlig i kapitel XI.
De foreslåede ændringer vil medføre, at vandløbsloven fremtidig alene vil danne grundlag for administrationen af vandløbene og reguleringen af de interessekonflikter, der knytter sig til de såkaldte kulturtekniske forhold. Loven vil således fortsat skulle anvendes som grundlag for den offentlige og privatretlige regulering af forhold, der vedrører f. eks. vandløbenes vedligeholdelse og oprensning, udpumpningsanlæg, broer og opstemningsanlæg, regulering, herunder rørlægning eller vandstandssænkning, indvinding af vand til landbrugs- og gartneriformål samt benyttelse af vand til dambrug. På grund af den nære forbindelse, der består mellem de kulturtekniske spørgsmål i forbindelse med vandløb og de forureningsmæssige og ressourcemæssige problemer, har man foreslået indført en pligt for landvæsensretten til i visse tilfælde forud for afgørelsen at indhente en udtalelse fra amtsrådet."
Lovforslaget fik ved 1. behandling en velvillig modtagelse, idet det af flere ordførere blev fremhævet, at forslaget var af teknisk og administrativ karakter.
Fra udvalgets betænkning skal følgende fremhæves:
"Udvalget har med ministeren drøftet spørgsmålet om oprensning og vedligeholdelse af vandløb. I drøftelserne er indgået det af Danmarks Sportsfiskerforbund over for udvalget påpegede synspunkt, at oprensning af vandløb kan medføre en række uønskede virkninger, såfremt den foretages på en hårdhændet eller uhensigtsmæssig måde.
Udvalget har noteret sig ministerens forslag til ændring af vandløbslovens § 35, stk. 1, hvorefter der nu søges tilvejebragt hjemmel for administrativ fastsættelse af bestemmelser vedrørende den tekniske gennemførelse af foranstaltninger i forbindelse med vedligeholdelse af vandløb.
Ministeren har på den baggrund givet tilsagn om at intensivere de igangværende forsøgsordninger vedrørende disse problemer.
Udvalget lægger vægt på, at man søger frem til en ordning, hvorefter afskåret grøde i videst muligt omfang optages fra vandløbene, men naturligvis under hensyntagen til, hvor dette vil være teknisk og praktisk gennemførligt."
Forslaget blev ved 3. behandling vedtaget enstemmigt med 168 stemmer.