Efter 1. behandling henvist til trafikudvalget.
Efter 2. behandling henvist til fornyet udvalgsbehandling. Ved loven gennemføres følgende ændringer i lov om luftfart:
1. Efter at organisationen for international civil luftfart (ICAO) i 1971 har vedtaget bestemmelser, hvorefter visse fremtidige luftfartøjstyper skal støjcertificeres, tilvejebringes der hjemmel til i forbindelse med registrering af luftfartøjer at stille krav om konstruktionsmæssig støjdæmpning. Samtidig åbnes der mulighed for at stille krav med henblik på at afbøde andre gener eller ulemper, såsom lugt- og sodplage.
2. Foranlediget af de senere års kraftige stigning i antallet af kapringer af luftfartøjer og sabotagehandlinger mod lufttrafikken indføres en række bestemmelser om eftersyn af personer og gods på flyvepladser.
3. Ministeren for offentlige arbejder bemyndiges til at fastsætte beløbsgrænser for forsikringspligten i henhold til luftfartslovens § 130. I henhold til luftfartsloven skal ejeren eller den, for hvis regning et luftfartøj benyttes, uden nogen beløbsmæssig begrænsning erstatte de skader, fartøjet forvolder på personer eller ting uden for fartøjet, og ved den ovennævnte bestemmelse i loven er det — ligeledes uden angivelse af nogen beløbsgrænse — pålagt ejeren at tegne ansvarsforsikring for erstatningskravet. Da der ikke på andre områder forekommer tvungne ansvarsforsikringer uden en beløbsmæssig begrænsning, har ministeriet ønsket at imødekomme et ønske fra forsikringsselskaberne om, at der indføres hjemmel for en begrænsning af forsikringspligten.
4. Der indføjes i luftfartslovens § 149 en bestemmelse, hvorefter overtrædelse af støj forskrifter, der udfærdiges i medfør af lovens § 82, straffes med bøde, såfremt overtrædelsen kan tilregnes den pågældende som forsætlig eller groft uagtsom. Der indføjes samtidig en bestemmelse, hvorefter flyselskaber kan drages til ansvar for overtrædelse af støjforskrifter, selv om overtrædelsen ikke tilregnes virksomheden som forsætlig eller uagtsom.
Ved 1. behandling fik lovforslaget tilslutning fra alle ordførere.
Otto Mørch (S) satte dog spørgsmåltegn ved, om det var rimeligt, at man i forbindelse med de ovenfor under nr. 2 nævnte bestemmelser om eftersyn af personer og gods overlod politimyndighed til andre myndigheder end politiet, og Mads Eg Damgaard (KF) nævnte, at bestemmelsen om forsikringsgrænserne ville betyde en forhøjelse af forsikringspræmierne for de mindre fly.
Ved 2. behandling vedtoges et af ministeren stillet ændringsforslag vedrørende begrænsningen af straffeansvaret over for piloter for overtrædelse af støjforskrifter.
Efter 2. behandling drøftede udvalget en henvendelse fra Kgl. dansk Aeroklub vedrørende forsikringspræmierne for svævefly.
Ved 3. behandling drøftedes påny de særlige problemer for svæveflyvningen, og ministeren lovede at ville undersøge, om der var mulighed for at afbøde de økonomiske ulemper, som forslaget ville påføre svæveflyveklubberne i form af højere præmier.
Lovforslaget blev ved 3. behandling enstemmigt vedtaget med 169 stemmer.