Efter 1. behandling henvist til trafikudvalget.
Lovforslaget havde følgende ordlyd:
„Ministeren for offentlige arbejder bemyndiges til at tillade Århus amtskommune at anlægge en lufthavn ved Hinnerup (Hammel.)
Stk. 2. Arealer til brug for anlægget kan erhverves ved ekspropriation efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom."
Om baggrunden for lovforslaget oplyste ministeren i fremsættelsen følgende:
„Efter at der nylig i folketinget er rejst spørgsmål om at lade folketinget medvirke ved den endelige stillingtagen til spørgsmålet om anlæg af fremtidige provinslufthavne, har regeringen — trods den i luftfartsloven indeholdte beføjelse for ministeren for offentlige arbejder til at tillade etablering af Hammellufthavnen — truffet beslutning om fremsættelse af et lovforslag om lufthavnens anlæg. Siden udredningen i 1968 i det såkaldte provinslufthavnsudvalg af behovet for indenrigske rutelufthavne i tiden indtil 1985 har det for så vidt stået klart, at en løsning på længere sigt af problemerne omkring ruteflyvningen til det centrale Midtjylland mest hensigtsmæssigt kunne ske ved anlæg af en ny lufthavn til afløsning af Tirstrup, og jeg mener da også, at den foregående regering, uagtet den ikke kunne gå ind for anlæg af en sådan lufthavn som en statslufthavn, ved forhandlingerne i 1969 med de i projektet interesserede købstadkommuner om anlæg af lufthavnen i fælleskommunalt regie har tilkendegivet og hos kommunerne vakt en berettiget forventning om en positiv indstilling til projektet. Denne forventning om en definitiv planlægningsmæssig vurdering af Hammelprojektets indpasning i det samlede danske lufthavnssystem ser jeg ydermere styrket ved den tidligere regerings meddelelse i sommeren 1971 af den placeringsmæssige godkendelse for lufthavnen ved Hinnerup, en godkendelse, som blev givet efter indgående operationelle, luftrumsmæssige og støjmæssige undersøgelser. Ved anlæg af en lufthavn i Hammel, der ligger halvt så langt fra de store befolkningskoncentrationer i Midtjylland som Tirstrup, skabes der væsentlig bedrede rejsemuligheder for et meget stort befolkningstal, som i dag ligger i udkanterne af Billunds og Karups oplandsområder, og den væsentlige stigning i passagertallet, som lå til grund for anbefalingen af Hammellufthavnen i 1968, peger for mig at se klart på den foreslåede placering af lufthavnen, som vil få et opland på 600.000 mennesker. Ingen anden jysk lufthavn vil tilnærmelsesvis nå op på et sådant passagerunderlag.
På lignende måde har jeg fundet at måtte tillægge det stor betydning ved en stillingtagen til projektet, at dettes realisation må antages hurtigt at være af overordentlig værdi for erhvervslivet i området og være medvirkende til en sikring af den fortsatte erhvervsudvikling i det midtjyske område. Jeg vil gerne tilføje, at den række af problemer, som fra forskellig side er påpeget i forbindelse med
projektet — i særdeleshed med hensyn til dettes støjmæssige aspekter — forekommer mig at være baseret på utilstrækkeligt kendskab til hele beslutningsgrundlaget for Hammelprojektet."
Ved 1. behandling udtalte Horn (S), at der i hans gruppe var delte meninger om det fremsatte lovforslag. Bendix (KF) fandt lovforslaget dårligt gennemtænkt og efterlyste bl. a. alternative undersøgelser vedrørende placeringen af en eventuel lufthavn ved Århus. Guldberg (V) fandt, at det grundlag, hvorpå lovforslaget byggede, var forkert, og kom i den forbindelse ind på provinslufthavnsudvalgets betænkning fra 1968. Heller ikke Bilgrav-Nielsen (RV) kunne anbefale lovforslaget på det foreliggende grundlag. Arne Larsen (SF) efterlyste en tilbundsgående planlægning af hele lufthavnssystemet og fandt ikke, at det hastede med en lufthavn ved Hammel.
Udvalgets behandling af lovforslaget blev ikke tilendebragt inden folketingsårets slutning. Det fremgår af udvalgets beretning, at der i udvalget har været enighed om, at man med den nuværende placering af provinslufthavnene og uden, at der er foretaget en samfundsøkonomisk undersøgelse, ikke vil kunne gå ind for, àt der anlægges en lufthavn ved Hammel. I beretningen henstilledes det til ministeren bl. a.. at fremsætte forslag til en ændring af luftfartsloven med henblik på at give folketinget indflydelse også vedrørende anlæg af ikke-statslige lufthavne.