Efter 1. behandling henvist til trafikudvalget.
Loven har følgende ordlyd:
„Ministeren for offentlige arbejder bemyndiges til at videreføre anlægget af den dobbeltsporede S-bane langs Køge Bugt fra Vallensbæk til Køge."
I bemærkningerne til lovforslaget er det anført, at Køgebugtbanen til Vallensbæk ventes fuldført til ibrugtagning omkring 1. oktober 1972, hvorefter der ikke er anlægslov for yderligere dele af banen. Ministeren oplyste i sin fremsættelse, at der ikke kan angives nogen udbygningstakt for hele strækningen til Køge, idet spørgsmålet om udbygningstakten måtte ses i en større sammenhæng, og at han havde bedt DSB iværksætte en undersøgelse om prioriteringen af nærtrafikanlæg. En statusrapport forventedes at foreligge fra DSB inden årets udgang.
Ministeren mente, at den 4 1/2 km lange strækning fra Vallensbæk til Hundige sandsynligvis ville kunne være fuldført i 1977.
For denne delstrækning vil de faste anlægsudgifter udgøre ca. 47 mill. kr. (ekskl. moms), hvoraf DSB's budgetrammer må forøges med 37 mill. kr. i de kommende år.
Anlægstiden er i bemærkningerne til lovforslaget anslået til ca. 3 år, hvortil kommer ihvertfald 1 år til indledende projektering efter lovens vedtagelse og inden anlægsarbejdernes påbegyndelse i marken.
Forslaget fik ved 1. behandling en velvillig modtagelse fra alle sider.
Af udvalgets betænkning skal anføres:
„— — — I ministerens forelæggelsestale er det anført, at S-banestrækningen fra Vallensbæk til Hundige forventes at være fuldført til ibrugtagning i 1977, medens der ikke er fastlagt nogen tidsplan for de følgende etaper af strækningen fra Hundige til Køge.
Udvalget har fundet det ønskeligt, at der findes midler til en hurtigere udbygning af strækningen til Hundige end forudsat, og har under samrådet med ministeren drøftet dette spørgsmål. Ministeren har herunder oplyst, at forinden detailprojekteringen kan påbegyndes, må en række spørgsmål være afklaret,
bl. a. må der indgås aftaler med kommunerne om forpladsforhold og vejanlæg med angivelse af udgiftsfordelingen.
Detailprojekteringen var forudsat påbegyndt i 1973, men det var ministerens håb, at forhandlingerne med kommunerne kunne være tilendebragt, således at detailprojekteringen kunne påbegyndes allerede først på efteråret 1972. Det ville dog være en forudsætning for en sådan fremskyndelse af detailprojekteringen, at der skete en hurtigere tilgang af personelle ressourcer til S-baneanlægsområdet end forudsat ved lovens fremsættelse.
Under disse forudsætninger fandt ministeren det muligt at fremme Hundigestrækningens ibrugtagning med omkring 1 år i forhold til det i forelæggelsestalen anførte, og ministeren har over for udvalget understreget, at han ville søge anlæggets færdiggørelse fremskyndet som anført. Udvalget finder, at enhver yderligere mulighed for at fremme færdiggørelsen bør udnyttes.
Af hensyn til den øvrige planlægning i Køge Bugt-området henstiller udvalget til ministeren, at der i forbindelse med den til efteråret 1972 bebudede statusrapport fra DSB om planlægning og udbygning af nærtrafikken tilvejebringes et beslutningsgrundlag for prioriteringen af de følgende etaper af S-banen fra Hundige til Køge."
Ved 2. behandling oplyste ministeren som svar på et spørgsmål fra Arne Larsen (SF), at det var hans agt på grundlag af den omtalte statusrapport fra DSB om nærtrafikken at forelægge tinget sine synspunkter vedrørende løsningen af nærtrafikproblemerne. Der udspandt sig herefter en debat om Københavns trafikproblemer, hvori udenfor ordførernes række deltog Stæhr Johansen (KF).
Ved 3. behandling vedtoges lovforslaget enstemmigt med 156 stemmer.