L 107 Lov om visse hovedlandevejsstrækninger.

Af: Minister for offentlige arbejder Ove Guldberg (V)
Samling: 1970-71
Status: Stadfæstet
Lov nr. 313 af 09-06-1971
Efter 1. behandling henvist til trafikudvalget.

Loven omfatter i § 1 en bemyndigelse til anlæg af en forlægning af hovedlandevej A 25, Kolding-Tønder, på strækningen fra den nuværende hovedlandevej ved Tankedal øst for Hjarup til hovedlandevej A 10, Kruså-Kolding, syd for Kolding.

Dernæst omfatter loven (§ 2) en bemyndigelse til projektering af et motorvejsnet på Amager og i området mellem Sjælland og Amager med tilslutning til det tidligere fastlagte motorvejsnet i Københavnsområdets sydvestlige og vestlige del.

Endvidere giver loven (§ 3) en bemyndigelse til iværksættelse af forundersøgelser og forberedende projektering af en ydre motorvejsringlinje i København samt en indføring af Frederikssundmotorvejen fra motorvejen vest om København til den nævnte ringforbindelse.

Endelig indeholder loven (§ 5) en bestemmelse om ophævelse af den tidligere givne projekteringsbemyndigelse vedrørende den såkaldte Engstrand Allé-linje, for så vidt angår den yderste strækning af denne linje indtil den nævnte ydre ringforbindelse i København.

Af fremsættelsen fremgår bl. a. følgende:

„Forslaget er i år karakteriseret af, at det praktisk talt udelukkende drejer sig om planlægningslove, og årsagen hertil er, at der som følge af anlægsstoppet i den forløbne sommer er udskudt anlægsarbejder på motorveje og hovedlandeveje i et sådant omfang, at der ikke er plads til på nærværende hovedlandevejslov at optage nye strækninger, som der ikke i forvejen er anlægslov for. Det kan oplyses, at anlægsstoppet for motorvejsanlæggene har betydet, at der i stedet for som beregnet i 1970-71 skulle være udført arbejder for ca. 380 mill. kr. kun forventes udført arbejder for ca. 250 mill. kr., altså en meget betydelig procentisk begrænsning af aktiviteten på dette område."

Efter at have omtalt lovforslagets indhold gav ministeren i fremsættelsen en oversigt over, hvor langt man var nået med hensyn til gennemførelsen af det ved vejplanlægningen forudsatte motorvejsnet over hele landet.

I forbindelse med omtalen af projekteringen af en række motorvejslinjer i det sydlige København oplyste ministeren, at vejføringerne på Amager i lovforslaget var skitseret på basis af de hidtidige forudsætninger vedrørende placeringen af Københavns lufthavn.

Hvad angik planerne om en ydre ringgade i København og Frederiksberg, den såkaldte Godsbanering, udtalte ministeren, at flere forskellige linjeføringer kunne komme på tale. Han havde derfor fundet det rigtigst at søge bemyndigelse til at undersøge de forskellige muligheder for linjeføringen. Det område, som undersøgelserne skulle omfatte, var angivet på et bilag til lovforslaget.

Lovforslaget fik i folketinget tilslutning fra alle sider. Spørgsmålet om Godsbaneringens projektering gav anledning til nogen meningsudveksling, og flere ordførere anbefalede en fremskyndelse af disse undersøgelser.

Af udvalgets betænkning skal anføres:

„Udvalget har fra ministeren fået en redegørelse for, hvilke faktiske og retlige begrænsninger vedtagelsen af forslagets § 3, nr. 1, om den såkaldte godsbanering vil medføre for kommuner og andre. Under henvisning til, at det på bilag 2 til lovforslaget optagne areal, der er betegnet som interesseområde for forundersøgelsen, er ganske omfattende, har udvalget endvidere fået en redegørelse for, hvor hurtigt de arealer, der har interesse i denne forbindelse, vil kunne indsnævres. Udvalget har også udbedt sig ministerens skøn over, hvornår den endelige linje kan fastlægges. Svaret på disse spørgsmål er tillige med en yderligere besvarelse optaget som bilag til betænkningen.

Under et samråd med ministeren, hvori deltog teknikere fra vejdirektoratet, fik udvalget gennemgået de forskellige tekniske muligheder, der var for linjeføringen inden for det på kortbilag til lovforslaget (bilag 2) skraverede område. I tilknytning til dette møde foretog udvalget en besigtigelsestur til de berørte områder.

Under et samråd med ministeren har udvalget drøftet, hvordan udtrykket „forberedende projektering" i lovforslagets § 3 skal forstås. Ministeren har herunder oplyst følgende:

Forberedende projektering indebærer, at der skabes et grundlag for at vurdere forskellige linjeføringer og disses konsekvenser med hensyn til omtrentlige anlægsudgifter, antal nødvendige nedrivninger af beboelsesejendomme, fabrikker, kontorbygninger m. v., indvirkning på miljø og byplan samt andre forhold for vurdering af de forskellige forslag til linjeføring, herunder en trafikal vurdering, dels vedrørende selve motorvejen, dels vedrørende konsekvenserne for det øvrige vejnet, alt med henblik på at få et tilstrækkeligt grundlag for fremsættelse af projekteringslov for en i princippet bestemt linjeføring. Udvalget ønsker, at den kommende behandling af et sådant forslag til projekteringslov kan ske med en vurdering af tidspunktet, hvor anlægget måtte være aktuelt, og i forbindelse med løsningen af andre trafikproblemer i området.

Udvalget har endvidere med ministeren drøftet, hvordan den forberedende projektering tidsmæssigt forudsættes at forløbe. Ministeren har oplyst, at arbejdet med den forberedende projektering forudsættes at følge nedenstående tidsplan:

April-juni 1971: Arbejdet igangsættes i samarbejde med de berørte kommuner. To rådgivende ingeniørfirmaer deltager i arbejdet med projektudarbejdelse.

September 1971: Det skraverede bælte (på kortbilaget) kan indskrænkes til områder om linjer, der undersøges.

December 1971: Det forberedende projekteringsarbejde afsluttes og vurderes.

Januar 1972: Eventuel fremsættelse af lovforslag om projektering af en ydre ringmotorvej i en principielt bestemt linje."

Et mindretal (Arne Larsen (SF)) stillede ændringsforslag, som tilsigtede at fastslå, at den anlæggende myndighed havde ansvaret for, at vejanlæg blev igangsat med størst mulig hensyntagen til de miljømæssige forhold. Ændringsforslaget forkastedes ved 2. behandling.

Ved 3. behandling vedtoges lovforslaget enstemmigt med 130 stemmer; 3 medlemmer (VS, DK og Gorrsen (S)) tilkendegav, at de hverken stemte for eller imod.
Partiernes ordførere
Svend Horn (S), Otto Mørch (S), E. Juul-Madsen (KF), Gustav Holmberg (V), Jens Bilgrav-Nielsen (RV), Arne Larsen (SF) og Svend Erik Kjær Rasmussen (VS)