Loven lyder således:
„§ 1. De i lov om stempelafgift, jfr. lovbekendtgørelse nr. 309 af 11. oktober 1961, omhandlede afgiftssatser forhøjes til det dobbelte, for så vidt angår dokumenter, hvis stempelpligt indtræder i finansåret 1967-68.
Stk. 2. Undtaget fra forhøjelsen er stempelafgiften af lodsedler efter lovens § 107.
Stk. 3. Stempelfrihed i medfør af stempellovens § 144, stk. 4, kan ikke tilstås for dokumenter, hvis stempelpligt indtræder i finansåret 1967-68.
§ 2. Denne lov træder i kraft den 1. april 1967."
Ved lovforslagets fremsættelse udtalte finansministeren følgende:
„Den fordobling af stempelafgiften, der gælder for indeværende finansår, og som første gang gennemførtes med virkning for finansåret 1965-66, skal efter forslaget videreføres for finansåret 1967-68. Det er tanken senere at fremsætte forslag om en almindelig revision af stempelloven. De udtalelser, som bl. a. handelsministeriet og justitsministeriet har afgivet i anledning af kommissionsbetænkningen om revision af stempelloven, nødvendiggør imidlertid fornyede overvejelser om den fremtidige lovgivning på dette område. Der kan ikke siges noget sikkert om, hvornår forslag til en eventuel nyordning kan forventes. Foreløbig må vi derfor opretholde de gældende regler således som forudsat i forslaget til finanslov.
Med disse bemærkninger skal jeg anbefale også dette lovforslag til velvillig behandling i det høje ting."
Lovforslaget fik ved 1. behandling en velvillig modtagelse af ordførerne for socialdemokratiet, socialistisk folkeparti, det radikale venstre og liberalt centrum, idet man samtidig gav udtryk for ønsket om, at der snarest måtte blive fremsat lovforslag indeholdende en revision af stempelloven. Ordførerne for venstre og det konservative folkeparti var mere forbeholdne over for lovforslaget.
I den af udvalget afgivne betænkning udtales følgende:
„Der er i udvalget enighed om, at stempelafgiften på en række vigtige områder, således ved nyetablering i erhverv, ved gruppelivsforsikringer og på andre områder er en for stærk belastning. Udvalget har derfor drøftet, hvorvidt der i forbindelse med forslaget bør gennemføres lovbestemmelser til imødegåelse heraf.
Udvalget forventer, at det allerede i fjor i udsigt stillede lovforslag til almindelig revision af stempelloven vil blive fremsat i næste folketingsår.
Et flertal (socialdemokratiets og socialistisk folkepartis medlemmer af udvalget) indstiller lovforslaget til vedtagelse uforandret, idet flertallet finder, at det nævnte spørgsmål må tages op i forbindelse med den almindelige revision af stempelloven.
Et mindretal (venstres og det konservative folkepartis medlemmer af udvalget) indstiller lovforslaget til vedtagelse med nedenstående ændringsforslag, idet mindretallet finder, at gruppelivsforsikringer og dokumenter vedrørende uddannede landmænds førstegangsetablering i landbrugserhvervet straks bør fritages for forhøjelsen af stempelafgiften.
Et andet mindretal (det radikale venstres medlem af udvalget) deler det synspunkt, at de forhøjede stempelafgifter på flere områder, først og fremmest for så vidt angår unge, nyetablerede landmænd, kan virke belastende. Da der i næste folketingsår kan forventes fremsat lovforslag om almindelig revision af stempelloven, agter dette mindretal ikke at stemme for mindretallets ændringsforslag."
De stillede ændringsforslag blev forkastet ved 2. behandling.
Ved 3. behandling blev lovforslaget vedtaget med 104 stemmer mod 2 (Fanger og Jens Peter Jensen), medens 62 medlemmer (venstre og de konservative i øvrigt) tilkendegav, at de hverken stemte for eller imod.