L 28 Lov om ændring af lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m. v.

Af: Finansminister Henry Grünbaum (S)
Samling: 1966-67 (2. samling)
Status: Stadfæstet
Lov nr. 207 af 03-06-1967
Ved loven foretages en række ændringer i lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m. v., jfr. lovbekendtgørelse nr. 271 af 29. juni 1966. Ændringerne har til formål at sikre skattefrihed for visse almennyttige fonds m. v. Endvidere indføres regler om beskatningen, hvor et selskab eller en forening går over fra en form, for skattepligt til en anden. Endelig foretages en del mindre og til dels tekniske ændringer, bl. a. vedrørende betalingen af selskabsskatterne. Ændringerne er følgende:

1. Ved en ændret formulering af selskabsskattelovens § 2, stk. 1, præciseres, at også kooperative hovedforeninger, jfr. § 1, stk. 2, der er hjemmehørende i udlandet, men som driver virksomhed med fast driftssted her i landet, er omfattet af skattepligtsbestemmelsen i selskabslovens § 2.

2. Ved en redaktionel ændring af selskabsskattelovens §§ 2 og 24 tydeliggøres, at grønlandske og færøske selskaber, der driver virksomhed med fast driftssted i Syddanmark, er begrænset skattepligtige.

3. Ved ændring af selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 4, tilvejebringes der hjemmel for, at fjernvarmeværker undtages fra skattepligt under samme betingelser, som gælder for elektricitets-, gas- og vandværker. Denne ændring indføjedes i loven efter ændringsforslag af finansministeren i folketingsudvalgets betænkning.

4. Bestemmelsen i selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 7, om skattefritagelse for almennyttige boligselskaber er udvidet til at omfatte Boligselskabernes Garantifond og Landsbyggefonden for det almennyttige byggeri. Endvidere har man under fritagelsesbestemmelsen i § 3, stk. 1, optaget Arbejdsmarkedets Tillægspension og pensionskasser, der er undergivet tilsyn efter loven om tilsyn med pensionskasser. Herudover er finansministeren bemyndiget til at undtage andre pensionskasser fra skattepligten.

5. Der indføres regler om, hvorledes beskatningen skal gennemføres, hvis et selskab eller forening m. v. ophører med at drive skattepligtig virksomhed eller på grund af ændring af virksomhed, formål eller regler om overskudsfordeling overgår fra skattepligt i henhold til én bestemmelse til skattepligt i henhold til en anden bestemmelse i selskabsskatteloven.

Spørgsmålet om beskatningen ved overgang fra en form for skattepligt til en anden har navnlig fået praktisk betydning efter gennemførelsen i forrige folketingsår af de nye regler om beskatning af kooperative virksomheder. Selskabsskatteloven vil fra skatteåret 1968-69 have to helt forskellige beskatningsformer for kooperative virksomheder. Indkøbsforeninger og produktions- og salgsforeninger vil fortsat skulle beskattes af en fiktiv indkomst, opgjort som en procentdel af foreningsformuen. Derimod vil brugsforeningerne efterhånden overgå til samme beskatningsform, som gælder for aktieselskaberne og de øvrige selskaber og foreninger, d. v. s. beskatning på grundlag af en regnskabsmæssigt opgjort indkomst. Ofte vil det i praksis kun være den kooperative virksomheds vareudvalg, dér afgør, om den skal beskattes som indkøbsforening eller som brugsforening, og vareudvalget kan ændres fra år til år.

Også for andre selskaber m. v. kan der imidlertid blive tale om overgang fra den ene skattepligtsbestemmelse til den anden eller overgang til skattefri virksomhed.

6. Reglerne om brugsforeningernes indkomstfradrag i selskabsskattelovens § 18, stk. 2, er bragt på linje med reglerne om aktieselskabernes indkomstfradrag.

7. Der er foretaget en mindre ændring af reglerne i selskabsskattelovens § 24, stk. 1, om, i hvilken skattekreds aktieselskaber og forsikringsselskaber skal skatteansættes.

8. Der er foretaget visse ændringer dels i reglerne om efterbetaling og tilbagebetaling af skat, hvor skattetilsvaret reguleres på grund af en efterfølgende ændring af skatteansættelsen, og dels i reglerne om opkrævning af skatten i forbindelse med skattepligtens ophør.

9. Endelig indføjedes efter ændringsforslag af finansministeren i folketingsudvalgets betænkning nogle ændringer af de i selskabsskattelovens § 35 A indeholdte regler om, hvorledes der skattemæssigt skal forholdes, når de i lovens § 1, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, 1. punktum, nævnte brugsforeninger og hovedforeninger overgår til beskatning på grundlag af det regnskabsmæssige overskud. De nævnte foreninger har under den hidtidige beskatning på grundlag af en formuebestemt fiktiv indkomst ikke kunnet foretage skattefri afskrivning på driftsmidler og bygninger. Overgangsreglerne går derfor ud på at fastsætte afskrivningsgrundlaget for det indkomstår, der ligger til grund for overgangsskatteåret. Reglerne bygger på bestemmelserne i lov om skattefri afskrivninger m. v., jfr. lovbekendtgørelse nr. 264 af 23. juni 1965 som ændret ved lov nr. 199 af 3. juni 1967. Samtidig tilsigtes en tydeliggørelse af overgangsreglerne, idet der er indføjet bestemmelser om de i afskrivningslovens § 6 A omhandlede automobiler, hvis anskaffelsessum overstiger 35.000 kr., samt bestemmelser vedrørende skibe. Endelig søges det ved en ændret formulering af § 35 A, stk. 5, tydeliggjort, at der ved afskrivningsperioden for bygninger m. v. sigtes til restlevetiden, således som denne nærmere er fastsat i afskrivningslovens § 22.

Ved lovforslagets 1. behandling i folketinget anbefaledes det af alle ordførerne, idet dog Fanger (KF) og Niels Westerby (LC) kunne have ønsket en lempeligere skattemæssig stilling for virksomheder, som overgår til et almennyttigt eller velgørende formål. Efter udvalgsbehandling vedtoges lovforslaget med nogle af finansministeren foreslåede ændringer, som der er redegjort for i det foregående, ved 3. behandling enstemmigt med 169 stemmer.
Partiernes ordførere
Egon Jensen (S), Peter Nielsen (S), Per Federspiel (V), Svend Aage Fanger (KF), Poul Dam (SF), Sigurd Ømann (SF), Niels Helveg Petersen (RV) og Niels Westerby (LC)