L 108 Lov om visse hovedlandevejsstrækninger.

Af: Minister for offentlige arbejder Svend Horn (S)
Samling: 1966-67 (2. samling)
Status: Stadfæstet
Lov nr. 252 af 08-06-1967
Loven har følgende indhold:

,,§ 1. Ministeren for offentlige arbejder bemyndiges til at foretage projektering til forberedelse og sikring af anlæg af følgende hovedlandevejsstrækninger udbygget som motorveje med de fornødne tilslutninger til det eksisterende vejnet:

1. En hovedlandevej i forlængelse af Helsingørvejen fra dennes endepunkt ved Brønsholm til Helsingør købstads grænse.

2. En hovedlandevej fra Helsingørvejen i nærheden af Brønsholm vest om Farum, Tåstrup og Kildebrønde til forbindelse med vest- og sydmotorvejene.

3. En hovedlandevej fra Farum vest om Hillerød til området ved Hemmingstrup.

4. En hovedlandevej fra motorringvejen ved Ejby til området øst for Frederikssund.

5. En hovedlandevej fra Ringvej B 4 ved Klovtofte til omfartsvejen nord om Hedehusene ved Kallerup.

6. En hovedlandevej fra Skovse i forlængelse af den som motorvej anlagte hovedlandevej Halsskov-Skovse nord om Sorø og Ringsted med tilslutning ved Ølby til den under udbygning værende hovedlandevejsstrækning København-Ølby.

§ 2. Ministeren bemyndiges til at foretage projektering til forberedelse og sikring af anlæg af hovedlandevej fra den i § 1, nr. 1, nævnte hovedlandevejsstrækning til planlagt ny statsbanefærgehavn i Helsingør.

§ 3. Såfremt der i tiden, indtil lovforslag til de i §§ 1-2 nævnte anlæg kan være udarbejdet og vedtaget, projekteres eller udføres bebyggelse eller andre foranstaltninger, der skønnes at ville vanskeliggøre eller væsentligt fordyre en senere gennemførelse af anlæggene, kan ministeren erhverve de arealer m. v., der er fornødne til anlæggenes gennemførelse.

Stk. 2. Erhvervelsen kan om fornødent ske ved ekspropriation efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom."

I § 1, nr. 2, blev forslagets ordlyd „vest om Farum og Høje Tåstrup til et punkt vest for Kildebrønde" efter forslag af udvalget ændret til den ordlyd, der blev vedtaget. Udvalget motiverede ændringen således: „Udvalget ønsker yderligere at tilkendegive betimeligheden af, at der snarest muligt træffes beslutning om videreførelsen og tilslutningen til vejforbindelser af hovedlandevejen syd for Kildebrønde..... "

I henhold til § 1 i lov nr. 199 af 31. maj 1963 om hovedlandeveje bestemmes det ved særlig lov, hvilke nye hovedlandeveje der skal anlægges, hvilke bestående veje der skal omklassificeres til hovedlandeveje, og hvilke hovedlandevejsstrækninger der skal anlægges eller udbygges som motorveje. I henhold til § 12 i loven sker nedlæggelse af offentlige veje som hovedlandeveje ligeledes ved lov.

I lovforslagets bemærkninger blev det oplyst, at det var tanken fra og med dette lovforslag så vidt muligt at søge forslag af den nævnte art, der ønskedes forelagt folketinget i samme folketingsår, fremsat i ét lovforslag.

Om projekteringen af de i § 1, nr. 1-5, omtalte motorveje siges det bl. a.:

„Den stærke udvikling i Nordsjælland har gjort det overordentlig påkrævet, at de i lovforslaget omhandlede motorvejslinjer snarest sikres ved byggelinjepålæg, og dette forudsætter et ret omfattende projekteringsarbejde. En sådan byggelinjesikring har først og fremmest til formål at sikre, at der ikke sker ny bebyggelse eller lignende i de fremtidige motorvejslinjer, men byggelinjepålægget og den videre projektering af de enkelte motorveje er også af overordentlig stor betydning for byplanlægningen i de enkelte kommuner."

„Der er enighed mellem vedkommende amtsråd og ministeriet om linjeføringen for de forskellige veje.

Linjeføringen har for størsteparten af vejenes vedkommende været drøftet med frednings- og skovmyndighederne, bl. a. i forbindelse med udarbejdelse af Nordsjællandsrapporten.

De samlede projekteringsudgifter skønnes at ville blive ca. 10 mill. kr.

Herudover vil der blive tale om udgifter til ejendomserhvervelser i forbindelse med sikring af linjerne, men det er vanskeligt at give noget skøn over, hvad udgifterne her vil beløbe sig til.

Efter hidtidige erfaringer vil udgifterne dog sandsynligvis blive af begrænset omfang."

Forslaget om en motorvej fra Skovse til Ølby, jfr. forslagets § 1, nr. 6, var i bemærkningerne bl. a. motiveret således:

„Vejen er led i motorvejsforbindelsen mellem Halsskov og København, Vestmotorvejen. Vestmotorvejen er allerede anlagt fra Halsskov til Skovse, medens strækningen fra København langs Køge Bugt til Ølby er under anlæg og forventes færdig i 1970.

Strækningen fra Skovse til Ølby forbinder således disse to strækninger.

Sorø, Roskilde og Præstø amtsråd er enige i linjeføringen."

„Projekteringsomkostningerne ved dette anlæg anslås til ca. 5 mill. kr."

I sin fremsættelsestale gav ministeren en oversigt over, hvor langt man var kommet med motorvejsnettet over hele landet.

Ved 1. behandlingen fik lovforslaget i det hele en velvillig modtagelse, idet dog adskillige ordførere understregede betydningen af en samlet planlægning og prioritering.

Herløv Larsen (S) kunne anbefale forslaget. I anledning af, at forslagets bemærkninger tænkte sig arbejderne færdige i 1980, rejste han spørgsmålet om mulighederne for at fremskynde disse projekter.

Holmberg (V) efterlyste en samlet plan for trafikinvesteringerne. Man måtte have mere langsigtet prioritering. Det foreliggende forslag fandt han dog velbegrundet.

Ninn-Hansen (KF) fandt det også afgørende, at der blev planlagt og prioriteret rigtigt. Han ville give prioritet til hovedfærdselsårerne og lagde derfor megen vægt på forbindelsen fra Halsskov til København. Han var velvilligt indstillet overfor forslaget.

Arne Larsen (SF) fandt, at selv om projekteringsudgifterne ikke var afskrækkende, så kunne projekteringen og det, at kommunerne indstillede sig på linjeføringen, medføre, at det senere ville blive vanskeligt for folketinget at gå imod anlæggene. Han fandt det tvivlsomt, hvor stort behov der var for den vestlige motorvej B 5, og var endvidere noget tvivlende overfor behovet for motorvejene fra Ejby mod Frederikssund og fra Farum og vest om Hillerød til de nordsjællandske egne. Ligesom tidligere talere fandt han, at det var nødvendigt med en samlet plan for trafikinvesteringerne, der endvidere måtte samarbejdes med statens investeringer på andre områder. De forskellige planlægningsorganer, der var beskæftiget med byplanlægning, egns- og landsplanlægning, burde endvidere drages med ind i planlægningen af vejnettet. Det var også nødvendigt at investere i baneanlæggene i området forud for vejinvesteringerne. Han fremhævede, at en tilslutning til projekteringen ikke „giver grønt lys for de enkelte motorvejsanlæg, når man engang fremsætter forslag herom."

Niels Helveg Petersen (RV) fandt det naturligt at vurdere disse forslag i sammenhæng med egnsplanssynspunkter, vurdere, om nu også udbygningen af dette motorvejsnet stemmer overens med planerne for Københavns udvikling i øvrigt. Han fremhævede i øvrigt faren for, at love som de foreliggende skulle kunne give anledning til jordspekulation i områderne.

Antonsen (LC) fremhævede ligeledes, at de foreliggende planer burde sættes ind i en mere omfattende planlægning. Han var tvivlende overfor „de mere udprægede udflugtsveje". Prioriteringen måtte i øvrigt afhænge af, hvor en Øresundsbro skulle ligge. B 5 ville han give en forholdsvis høj prioritet.

I sit svar sagde ministeren om planlægningen og prioriteringen bl. a., at man måtte lade planlægningen af de fysiske og de økonomiske områder følges ad. Regeringen tilsigtede at få alle tingene stillet op, og så måtte regeringen sammen med folketinget blive enig om en prioritetsorden.

Udvalgets betænkning, der indeholdt det ovenfor omtalte ændringsforslag til § 1, nr. 2, indeholdt en redegørelse fra boligministeriet om de foreslåede hovedlandevejsforbindelsers indpasning i de byplanmæssigt udarbejdede retningslinjer. Med den foreslåede ændring indstillede udvalget forslaget til vedtagelse.

Lovforslaget vedtoges ved 3. behandling enstemmigt med 149 stemmer.
Partiernes ordførere
Johs. Herløv Larsen (S), Gustav Holmberg (V), Erik Ninn-Hansen (KF), Arne Larsen (SF), Niels Helveg Petersen (RV) og Poul Antonsen (LC)